Bandenspanning controleren met een bandenspanningsmeter. Hoeveel bar lucht in een autoband?
Bandenspanning controleren: Voor veel mensen geldt dat de auto een bijzonder waardevol bezit is. De personenwagen zorgt voor een stuk mobiliteit, je kunt immers gaan en staan waar je wilt. Daarnaast is de auto vaak een statussymbool. Kortom, de personenwagen is onmisbaar. Een goed onderhoud van de auto is belangrijk, dit verlengt de levensduur van de wagen en bevordert de veiligheid op de weg. Een van de belangrijkste punten is de bandenspanning, een goede spanning heeft direct invloed op de prestaties van de auto op de weg. Daarnaast is de spanning ook van invloed op het brandstofverbruik. Een goede spanning van de banden helpt dus ook om zuiniger te rijden. Door met regelmaat de spanning van de banden te controleren voorkom je een hoop problemen. Zo zijn er een aantal zaken die direct verband houden met de bandenspanning:
- Wegligging van de personenauto
- Brandstofverbruik
- Slijtage van de banden
- Rijveiligheid
- Prestatieverbetering
Waar gaat dit artikel over:
- Wat is de functie van de juiste bandenspanning
- De belangrijkste zaken op een rij van een juiste bandenspanning
- Moet ik de banden oppompen met perslucht of stikstof?
- Hoeveel bar lucht in een autoband? Bandenspanningstabel
- Bandenspanning conroleren op 7 punten
- Kan ik zelf de bandenspanning meten met een bandenspanningsmeter?
- Waar kun je een digitale bandenspanningsmeter kopen?
- Wat is de juiste bandenspanning voor winterbanden?
Alles voor je auto vind je bij bol.com
Wat is een goede bandenspanning
De functie van de band is in principe het leveren van voldoende draagkracht, puur theoretisch dient elke band een kwart van het gewicht van de wagen te kunnen dragen. Het materiaal van de band is daarbij belangrijk, het essentiële onderdeel is echter de lucht. Autobanden met een lage spanning leiden tot vervorming van de wangen. Het gevolg is dat de auto niet meer beschikt over een goede wegligging met als gevolg een verhoogd brandstofverbruik. Een ander gevaar van een lage spanning is de toename van de kans op een klapband. Dat de prestaties afnemen ten gevolge van een incorrecte druk mag dus duidelijk zijn. Dat de juiste spanning belangrijk is, blijkt wel uit het gegeven dat een autoband met een te lage spanning, 0,5 bar bijvoorbeeld, al gauw minder grip op de weg heeft. Hierdoor liggen ongewenste situaties op de loer. Met name in ons klimaat, waarbij regenval een niet onbelangrijke factor is, kun je problemen eenvoudig ondervangen door je banden tijdig op te pompen bij het tankstation. De investering van € 0.50 is zonder meer de moeite waard. Bij vele tankstation kun je ook gratis je autobanden oppompen.
Bandenspanning theorie: De belangrijkste zaken op een rij:
- Een te lage spanning (> 25%) resulteert in een rolweerstand van ca. 10%. Het directe gevolg is een toename van het brandstofverbruik van circa 2%. Op jaarbasis kost dit circa € 100,- meer.
- Een verkeerde spanning van de banden vermindert de grip op de weg. Hierdoor neemt de remweg toe en is er meer kans op slipgevaar.
- Bij een te hoge of te lage druk is de kans op een klapband groter.
- De wegligging van je wagen is afhankelijk van de spanning van je banden. Een onjuiste spanning zorgt ervoor dat je auto minder goed om kan gaan met oneffenheden in het wegdek.
- De wegligging van je wagen wordt mede beïnvloed door de spanning van je banden. Het stuurgedrag, en dus je controle over de wagen, wordt ook bepaald door de druk van je banden.
- Een verkeerde druk zorgt ook voor een toename van de slijtage van je banden. Of je nu zomer of winterbanden hebt.
Waarom verliezen banden lucht?
Je zal wellicht denken dat het rubber van je autoband de lucht goed vasthoudt en in grote lijnen klopt dat ook wel, toch verliest de band lucht. Lucht bestaat, net als alle andere stoffen uit moleculen. Deze moleculen zijn klein genoeg om, heel langzaam, uit de band van je auto te ontsnappen. Ook al hebben rubbermoleculen een relatief hoge dichtheid, de luchtmoleculen kunnen hier toch aan ontsnappen.
Banden oppompen met perslucht of stikstof
De ene automobilist heeft een voorkeur voor banden gevuld met lucht, een ander zweert bij stikstof. De grote vraag is dan ook vaak wat het voordeel van stikstof is ten opzichte van gewone perslucht.
Van stikstof wordt vaak beweerd dat het zorgt voor een meer constante druk over een langere periode. Dit zou dus zorgen voor een beter brandstof verbruik. De praktijk wijst echter uit dat dit niet het geval is. Als je immers beseft dat gewone druklucht voor 78% uit stikstof bestaat, zou dit inhouden dat die redenatie ook voor gewone perslucht opgaat. Stikstof ontsnapt namelijk net zo snel uit de rubberen banden als gewone perslucht. Stikstof heeft echter wel als voordeel dat het zuiverder is. Perslucht bestaat immers voor 78% uit stikstof, voor 21% uit zuurstof en de resterende 1% bestaat uit uit waterdamp en andere gassen. In theorie zou een band, gevuld met perslucht, een groter risico kennen op de vorming van roest. Ook deze theorie gaat in de praktijk niet op. Roest ontstaat veelal aan de buitenzijde van de band, namelijk bij het ventiel. Van enig voordeel is dus geen sprake.
Roest op het ventiel of stoeprandschade
Roestvorming is een belangrijke reden voor het verlies van lucht uit de band. Ook beschadigingen aan de velgen, bijvoorbeeld doordat je de stoep hebt geraakt tijdens het parkeren of het wegrijden, kunnen bijdragen aan het verlies van lucht. Merk je dat de spanning van de banden snel lager wordt, controleer dan je banden op beschadigingen en kijk ook kritisch naar de conditie van het ventiel.
Ventiel controleren
Net als bij het controleren van de fietsband op een mogelijke lekkage kun je ook de autoband op dezelfde manier nakijken. Gebruik hiervoor zeepsop en kijk daarbij naar het ontstaan van luchtbelletjes, dit wijst immers op een lekkage c.q. beschadiging van de band. Let hierbij met name op roestvorming nabij het ventiel, in veel gevallen is dit namelijk een kwetsbare plek. Ook als je overweegt om gebruikte banden aan te schaffen, dien je met name aandacht te hebben voor de conditie van de ventielen.
Het vervangen van je band(en) is uiteraard de beste oplossing bij het constateren van een lekkage, in sommige gevallen is daar echter niet altijd tijd voor. Heb je haast en zoek je ene tijdelijke oplossing voor een (kleine) lekkage, spuit dan een bandenreparatiemiddel in je band. Ga je wel zelf je band vervangen, let dan op dat je de binnenzijde van de velg ook zeer goed wordt gereinigd.
Hoeveel bar lucht in een autoband? Bandenspanningstabel
Hoevaak je bandenspanning controleren
Het controleren van de luchtdruk van de banden van je personenwagen is eenvoudiger dan je wellicht denkt. Het begint in ieder geval met het checken van de juiste spanning voor je banden, dit verschilt per auto. In het onderhoudsboekje staat vermeld welke spanning ideaal is. In veel gevallen staat de adviesspanning ook vermeld op de sticker op het portier aan de bestuurderszijde. In sommige gevallen kan er een verschil zijn tussen de spanning voor de voorbanden en de achterbanden. Ga je vaak op pad met een zwaar beladen auto, controleer dan of er sprake is van een afwijkend advies. Het is aan te raden om de bandendruk met enige regelmaat te controleren, in ieder geval elke maand. Heb je binnenkort vakantieplannen, let dan zeker op de juiste spanning voor je aan de lange reis begint. Je kan voor een goede meting terecht bij de meeste tankstations, maar ook bij de bandenmarkt.
Bandenspanning controleren (7 punten)
Voor een goede meting van de druk is het belangrijk om een aantal standaardregels in het achterhoofd te houden. Door je aan de onderstaande adviezen te houden meet je jouw banden altijd op de juiste manier en kun je met een veilig gevoel de weg op. Dit advies geldt zowel voor nieuwe en gebruikte banden.
- 1. Controleer de druk minstens één keer per vier weken. Ook vóór een lange reis doe je er verstandig aan om de spanning van de banden te controleren.
- 2. Controleer de adviesspanning. Deze staat in de meeste gevallen vermeld in de gebruikshandleiding. Andere locaties van de wagen waar de adviesspanning staat vermeld is het portier van de bestuurderszijde en op de brandstofklep.
- 3. Als je de spanning van je banden gaat controleren zorg dan dat je dit doet in een koude situatie. Dit houdt in dat je minstens 2 uur niet heeft gereden, of minder dan drie kilometer op een lage snelheid. Een meting met warme banden geeft een foutief resultaat omdat de lucht bij warme temperaturen altijd uitzet
- 4. Zorg ervoor dat de ventieldoppen goed zijn aangedraaid. Deze voorkomen dat er vuil en stof in de band kan komen.
- 5. Ook al gebruik je het reservewiel niet, het is raadzaam om ook de druk hiervan te checken.
- 6. De functie van de band is het verdelen van de druk. Ga je op reis op is de wagen extra beladen, verhoog dan de druk op de banden.
- 7. Zorg ervoor dat de spanning voor beide banden per as gelijk is.
Is er al wel met de auto gereden en wil je toch de bandendruk meten, vul dan de band met in ieder geval 0.3 bar extra dan hetgeen wordt geadviseerd als adviesspanning. Is de spanning te laag dan kun je overwegen deze te verlagen door de band een beetje te ontluchten. Verlaag de druk in ieder geval niet als de band(en) nog warm is / zijn. Als je bij warme banden namelijk gaat zorgen voor een verlaging van de spanning dan is het risico aanwezig dat de waarde beneden de adviesspanning komt.
Welke bandenspanning winterbanden
De juiste spanning wordt ook beïnvloed door de weersomstandigheden. Zo is het belangrijk om hier rekening mee te houden als je gebruik gaat maken van winterbanden en vierseizoenenbanden. Koude lucht krimpt namelijk. Het dus verstandig om bij winterbanden rekening te houden met een verhoging van 0.2 bar.
Zelf de bandenspanning controleren met een bandenspanningsmeter.
Normaliter zal je bij het tankstation de druk van je banden gaan meten, je kan het met de juiste bandenspanningsmeter ook thuis doen. Op die manier voorkom je vertraging tijdens de reis en ga je gewoon altijd weer veilig de weg op.
Er zijn verschillende soorten bandenspanningsmeters te koop, onder andere bij de bol.com. De functie is altijd identiek: het meet de spanning van je banden:
- Digitale bandenspanningsmeter
- Analoge spanningsmeter (met deflatieknop)
- Analoge spanningsmeter (zonder deflatieknop)
- Penmodel spanningsmeter
Het voordeel van een digitale spanningsmeter is de goede nauwkeurigheid. De meeste meters kunnen tot 0.1 bar nauwkeurig meten. Voor de veeleisende automobilist is het daarnaast wellicht de overweging waard om te kijken naar een spanningsmeter die tevens de profieldiepte kan uitlezen. Digitale meters hebben behalve veel voordelen, ook een nadeel: er zit geen deflatieknop op. Indien de spanning dus hoger is dan de adviesspanning, zal je dus handmatig lucht moeten laten ontsnappen om de juiste druk te verkrijgen.
De druk aanpassen aan de rijstijl
Behalve de temperatuur is ook de manier waarop je rijdt van belang bij het bepalen van de juiste spanning van je banden. Ga je dus regelmatig op een circuit rijden houdt er dan rekening mee dat bij een sportief rijgedrag de druk kan oplopen met 15% – 35%. In dergelijke situaties is het verstandig om de banden niet op te meten in een koude toestand. Warme lucht heeft immers de eigenschap om uit te zetten. Als je de spanning van je banden in een koude stand opmeet en je wilt perslucht toevoegen kan je het risico lopen dat je ze te hard oppompt. Let hier dus op.
Pomp elke 2 maanden je autobanden op
Miljoenen Nederlanders rijden met te zachte autobanden; meer dan 60 procent van de automobilisten. Dat brengt hun eigen veiligheid in gevaar en die van andere weggebruikers. Rijden met opgepompte banden is daarnaast goedkoper. En het scheelt ontzettend veel CO2-uitstoot.
Hoe komt het dat zachte banden onveiliger zijn?
‘je hebt minder grip op de weg en slechtere wegligging. Daar kun je eerder in een slip komen en heb je een langere remweg. Bovendien loop je met zachtere banden meer risico op een klapband.
Zachte banden? Duur rijden !
Als je met zachte banden rijdt, heb je meer brandstof nodig. Dat kost je geld, al snel 60 euro per jaar! Ook slijten zachte banden sneller. Als iedereen op harde banden zou rijden scheelt dat bovendien per jaar 400 miljoen kilo CO2-uitstoot. Net zoveel als de jaarlijkse uitstoot van alle huishoudens in een gemeente als Midden-Delfland.
Banden oppompen zo gepiept.
Het valt op dat veel mensen denken dat het oppompen van autobanden lastig is. Maar dat valt reuze mee. Je kunt dat heel snel en makkelijk doen; Het is zo gepiept!
Hoe pomp je je banden op?
1. Vind een bandenpomp.
Bijvoorbeeld bij een benzinestation of wasstraat.
2. Pak de tabel erbij.
De adviesspanning voor jouw voor- en achterbanden staat in een tabel. Die vindt je in het instructieboekje, aan de binnenkant van je portier of aan de binnenkant van de tankdop
3. Check je bandenmaat en belasting.
De maat van je voor- en achterbanden vind je op de zijkant van die banden. De belading is jou inschatting van hoe zwaar je auto komende twee maanden beladen zal zijn.
4. Bepaal of 0,3 bar extra nodig is.
Heb je meer dan 5 km of langer dan een kwartier gereden? Dan zijn je banden warm en moet je 0,3 bar optellen bij de adviesspanning voor elke band.
5. Gebruik de pomp.
Auto verkopen? Bied Gratis je auto aan
Anderen bekeken ook:
Goedkope auto kopen, maar hoe....?
Olie verversen: Hoe doe ik dat?
Wanneer moet je de distributieriem vervangen?
Japanse automerken: Welke zijn de beste?
Delen van dit artikel kan middels de knoppen hier onder: