Wat is een bobine?
Een bobine is een onderdeel van een auto. Het is een transformator, die help bij het proces van het ontsteken van een verbrandingsmotor. Het zet de laagspanning die door het systeem gaat om tot hoogspanning. De spanning wordt hierdoor hoog genoeg dat het een verbrandingsmotor kan ontsteken, wat nodig is om een auto op te laten starten.
De bobine bestaat uit verscheidene onderdelen. De kern is gemaakt van gelammelleerd weekijzer. Daar zit het apparaat omheen gebouwd. Zo heb je bijvoorbeeld twee spoelen. Beide zijn gemaakt van geëmailleerd koperdraad. Deze zitten om de kern heen gewikkeld. De eerste spoel bestaat uit dik draad en heeft dus weinig windingen, in tegenstelling tot de tweede spoel. Deze heeft namelijk een dunne draad en dus veel windingen. Samen vormen ze een transformator. Tussen de draden zit isolatiepapier om kortsluiting te voorkomen.
Aangezien het apparaat met elektriciteit werkt, heeft het natuurlijk een input. Deze input is van gelijkspanning, dus de elektronen gaan maar een richting op in de draad. De gelijkspanning op deze draad bedraagt slechts 12 volt, wat niet erg veel is. Dat is net genoeg om een klein lampje te laten branden. Bij de oudere modellen voertuigen is het slechts 6 volt. In de spoel met de dikke draad wordt echter een hoge hoeveelheid spanning opgewekt. Denk hierbij aan spanningen van 15000 tot 25000 volt. Deze spanning wordt naar een bougie geleidt, die vervolgens vonkt en de brandstof ontsteekt.. Op deze manier start de auto.
Waar gaat dit artikel over:
- Hoe kun je zelf een bobine vervangen?
- Hoe gaat een bobine kapot?
- Hoeveel bobines heeft een auto?
- Hoe test je of een bobine kapot is?
- Moet ik 1 bobine vervangen of allemaal?
- Kan ik door rijden met een kapotte bobine?
- Wat kost een bobine vervangen?
Alles voor je auto vind je bij bol.com
Hoe wordt een bobine vervangen?
Natuurlijk gaat een bobine wel eens kapot. Dan moet de bobine herplaatst worden. Als je geen twee linker handen hebt, kan je dat ook zelf doen. Maar hoe gaat dat nou precies? Dit gaat volgens meerdere stappen.
Stroom afsluiten
Je werkt aan het elektriciteitssysteem, dus je moet extra goed op je veiligheid letten. Koppel daarom altijd eerst de batterij af. Zorg dat sowieso een van de draden niet aan de batterij gekoppeld is om zeker te weten dat de stroomkring niet loopt.
Overkapping verwijderen
Om bij de bobine te komen, moet je eerst de overkapping verwijderen. Als je dit niet doet kan je gewoonweg niet bij de bobine en kan je hem dus ook niet vervangen. Om de overkapping te verwijderen heb je mogelijk specifieke gereedschappen nodig. Dit hangt af van de overkapping die je hebt. Als je de overkapping verwijderd hebt, kan je door naar de volgende stap.
Bobine demonteren
Als er een nieuwe bobine in de auto moet, moet de oude er natuurlijk eerst uit. Daarvoor moet je eerst weten welke bobine je in je auto hebt, want er zijn drie verschillende soorten bobines. Het belangrijke verschil tussen de bobines is de aansluiting. Bij de ene soort is het niet zo lastig om die los te krijgen. Dit is overigens ook de kleinste bobine. Deze kan je simpelweg losdraaien en drie kabels verwijderen, dan kan je de bobine verwijderen. De tweede soort bobine is ook niet zo ingewikkeld los te krijgen. Deze is aan het systeem gekoppeld door middel van een stekker. Als je deze, samen met een paar andere kabels, loskoppelt, kan je de bobine met gemak verwijderen. De derde bobine is iets lastiger te verwijderen, want deze heeft meerdere bougies en dus meerdere cilinders. Deze moet je allemaal tegelijk verwijderen, want anders heb je veel kans dat de bobine helemaal stuk gaat. Dit wil je natuurlijk niet, want dan verliest het zijn waarde. Daarom moet je de bobine er in zijn geheel uit halen en dan de cilinders van de bougies verwijderen.
De kabels zijn op een bepaalde manier geïnstalleerd. Deze moeten op dezelfde manier teruggeplaatst worden. Maak daarom desnoods een foto, zodat je weet hoe de bobine weer geïnstalleerd word, nadat bepaalde onderdelen of de gehele bobine herplaatst is.
Bobine auto vervangen
Nu de bobine verwijderd is, kan je de nieuwe bobine terugplaatsen. De nieuwe bobine moet op exact dezelfde plek als de oude bobine. Als hij weer in de auto zit, moet je de kabels op dezelfde manier bevestigen als ze in eerste instantie zaten, want anders gaat de auto niet weer rijden.
De overkapping terugplaatsen
Zonder overkapping kan de hele boel losschieten en dat wil je natuurlijk niet. Daarom moet de overkapping net zo teruggeplaatst worden als dat hij in eerste instantie zat. Gelukkig is dit niet zo lastig, want hij past er maar op één manier op. Draai de overkapping er weer goed op, zodat je door kan gaan naar de volgende stap.
Sluit de batterij weer aan
Zonder stroom heeft de bobine weinig zin. Zorg daarom dat je de batterij weer aansluit. Let vooral op dat je de polen wel aan de goede kant zet, anders kan de stroom niet lopen. Zorg voordat je dit doet wel dat je al je gereedschap aan de kant hebt om risico te voorkomen.
Test de auto
Als je iets aanpast aan een apparaat, zorg dat je het wel test. Het is minder erg dat je met een kapotte auto op de oprit staat en een monteur kan roepen dan dat je `s ochtends zonder voertuig staat als je naar je werk moet. Test of de auto weer goed kan starten en weer normaal rijdt.
Auto start niet. Hoe gaat een bobine kapot?
Bij oudere bobines is het meest voorkomende probleem dat de bobine niet goed aangesloten is en ook niet meer goed aansluiten kan, dan moet de bobine door een nieuwe vervangen worden. Natuurlijk kan een kabel gewoon verslijten, dan moet de bobine versleten worden. Als de aansluitingen vervuild raken, krijg je ook problemen met de auto. Bij iets complexere bobines kan vocht een probleem veroorzaken. Dan kan er oxidatie optreden en dan moet de bobine vervangen worden. De meest moderne bobine gaat kapot door middel van warmte. De cilinders zitten vrij dicht op de motor en kunnen dus erg warm worden. Dit kan zorgen dat de cilinders gaan uitzetten. Smelten zal niet zo gauw gebeuren, want daar is het materiaal wel op geselecteerd. Toch, de cilinders zijn van metaal en alle metalen zetten uit bij warmte. Als ze teveel uitzetten, dan moet de bobine vervangen worden. Vervang de bobine zeker, want je hele auto kan kapot gaan als je met een kapotte bobine doorrijdt.
Je merkt dat de bobine stuk is als je startproblemen hebt. Als de motor overslaat is dat ook een teken van slechte verbranding van de brandstof. De motor maakt meer geluid dan normaal en de uitstoot vermeerdert ook. Naast dat heeft de auto ook minder trekkracht, want de brandstof brand minder.
Hoeveel bobines heeft een auto?
Hoeveel bobines er in een auto zitten verschilt per auto. Hetgeen wat het meest voorkomt is dat op elke bougie een bobine zit. Een bougie is het onderdeel dat in contact staat met de brandstof. Elke bobine zorgt dan voor een ontsteking, zodat de auto goed rijdt. Soms heeft de auto ook minder bobines dan dat. Dan zijn de bougies via kabels verbonden aan de bobine(s).
1 Bobine vervangen of allemaal
Als er 1 bobine stuk is hoef je er maar 1 te vervangen. Men zegt wel eens dat de kans groter wordt dat er dan meerdere stuk gaan als je er maar een vervangt.
Hoe test je of de bobine kapot is?
Een bobine kan dus op veel manieren beschadigd raken, maar je gaat niet op de goede gok een bobine vervangen. Je gaat natuurlijk eerst de bobine doormeten om erachter te komen of bepaalde dingen aan de bobine ligt of aan iets totaal anders. Maar hoe test je nou of de bobine defect is?
Allereerst zijn er metertjes die je kan checken. Deze metertjes zijn de ohmmeters. Deze geven de weerstand weer. Er zijn een paar standaardwaarden die door de fabrikant zijn opgegeven. Deze waarden verschillen per bobine. Dat zijn de volgende waarden.
Cilinderbobine (transistorontstekingsinstallatie)
Primair: 0,5 Ω–2,0 Ω / Secundair: 8,0 kΩ–19,0 kΩ
Cilinderbobine (elektronische ontstekeingsinstallatie met kenveldontsteking)
Primair: 0,5 Ω–2,0 Ω / Secundair: 8,0 kΩ–19,0 kΩ
Enkelvonk- of dubbelvonkbobine (volledig elektronisch ontstekingssysteem)
Primair: 0,3 Ω–1,0 Ω / Secundair: 8,0 kΩ–15,0 kΩ
Natuurlijk kan je ook gewoon onder de motorkap kijken of er schade aan de bobine te zien is. Als dat zo is, moet de bobine natuurlijk vervangen worden. Als er kleine scheurtjes te zien zijn, of er vloeistof naar buiten komt, dan is de bobine ook aan vervanging toe. Check ook of er sporen van oxidatie, ook wel roest, te zien zijn. Check ook de kabels en bedrading allemaal in orde zijn.
Het kan natuurlijk ook zijn dat de problemen niet bij de bobine liggen, maar dat het alleen lijkt alsof dat zo is. Dit kan komen door problemen bij de stroomtoevoer. Check daarom ook de batterij en de bijbehorende kabels. Je kan ook het foutgeheugen uitlezen, dan weet je gelijk wat specifieker wat het probleem is en dus kan je het op een betere manier fiksen. Door middel van een oscilloscoop kan je kijken of het probleem in het hoogspanningssysteem ligt. Het probleem hier is echter wel dat je niet zeker weet of de oorzaak van het probleem daar ligt. Dit zijn vrijwel alle manieren waarop je een bobine doormeten kan.
Alles voor je auto vind je bij bol.com
Kosten bobine auto vervangen
Een bobine moeten vervangen is niet zo fijn, wat mede komt door het prijskaartje dat er aan hangt. Dit prijskaartje is zo`n 100 tot 200 euro per bobine. Je hebt namelijk een nieuwe bobine en nieuwe kabels nodig. Misschien zelfs een nieuwe bougie. De prijs hangt af van de soort auto en de soort bobine die nodig is in de auto. Elke bobine is wel een beetje verschillend per merk auto. Nu hangt het er natuurlijk ook vanaf of je alle gereedschappen in huis hebt, of dat je die nog moet kopen. Dat is echter een eenmalige uitgave, dus die is niet inbegrepen in de eerdergenoemde schatting van de kosten.
Anderen bekeken ook:
Goedkope milieusticker Duitsland kopen?
Wiellagers vervangen: Wanneer zijn ze kapot?
Olie verversen: Hoe doe ik dat?
Alles over de EGR Klep, vervangen, reinigen .....
Japanse automerken: Welke zijn de beste?
Delen van dit artikel kan middels de knoppen hier onder: