30 jan 2024
Deel:
Alles over de EGR Klep, vervangen, reinigen ......
Wanneer moet je je EGR-kleppen reinigen of vervangen?
Veel landen hebben wetgeving die de uitstoot van NOx (uitlaatgassen) uit diesel- en benzinevoertuigen beperkt. NOx wordt gevormd in de verbrandingskamer van motoren, wanneer hoge temperaturen ervoor zorgen dat zuurstof en stikstof worden gecombineerd.
Waar gaat dit artikel over:
- Hoe kun je uitlaatgassen verminderen?
- Wat doet de egr klep?
- Welke egr kleppen benzine of diesel zijn er?
- De voordelen van de EGR klep?
- Moet je de egr klep vervangen of reinigen?
- Wat zie je aan een verstopte egr-klep?
- De 2 soorten slechte egr-kleppen
Alles voor je auto vind je bij bol.com
Staat je vraag hier niet bij. Stel je vraag dan in onze facebook groep:
Auto vraagbaak (14.000 leden) - Auto problemen - #durftevragen
Hoe kun je uitlaatgassen verminderen?
Een veelgebruikte manier om de NOx-emissies 9 (uitlaatgassen) te verminderen, is uitlaatgasrecirculatie (EGR). Dit houdt in dat een controleerbaar gedeelte van de uitlaat van de motor opnieuw in de inlaatlucht wordt gerecirculeerd. Meestal wordt een klep gebruikt om de gasstroom te regelen en de klep kan, indien nodig, volledig worden gesloten.Wat doet de Egr klep?
De EGR klep helpt je auto om de brandstof van de auto efficiënter en volledig te verbranden door een deel van je uitlaat opnieuw te circuleren en deze opnieuw door het verbrandingsproces te voeren. Dit resulteert in een koelere, meer complete verbranding van de brandstof die de schadelijke emissies van je auto verlaagt door de vorming van een aantal schadelijke gassen te verbieden. Als je EGR klep defect of verstopt is, loopt je motor slecht. Je begint ook de atmosfeer te vervuilen met uitlaatgassen die je auto normaal niet in de lucht dumpt. Een defecte EGR klep vervangen of reinigen zou zo snel mogelijk moeten geschieden.
De vervanging van verbrand gas, dat geen deel uitmaakt van de verbranding, door zuurstofrijke lucht vermindert het aandeel van de cilinderinhoud, dat beschikbaar is voor verbranding. Dit veroorzaakt een overeenkomstig lagere warmteafgifte en piekcilindertemperatuur en vermindert de vorming van NOx. De aanwezigheid van een inert gas in de cilinder beperkt de piektemperatuur verder. Het te recirculeren gas kan ook door een EGR koeler worden gevoerd. De egr koeler verlaagt de temperatuur van het gas, dat de cilinderlaadtemperatuur verlaagt wanneer EGR wordt gebruikt.
Daar zijn twee voordelen aan verbonden:
- de verlaging van de laadtemperatuur resulteert in een lagere piektemperatuur - - de grotere dichtheid van gekoeld EGR-gas zorgt ervoor dat een groter deel van de EGR kan worden gebruikt. Op een dieselmotor kan de gerecirculeerde fractie tot 50% oplopen onder bepaalde bedrijfsomstandigheden.
Verminderde vorming NOx door egr koeler
De vervanging van verbrand gas, dat geen deel uitmaakt van de verbranding, door zuurstofrijke lucht vermindert het aandeel van de cilinderinhoud, dat beschikbaar is voor verbranding. Dit veroorzaakt een overeenkomstig lagere warmteafgifte en piekcilindertemperatuur en vermindert de vorming van NOx. De aanwezigheid van een inert gas in de cilinder beperkt de piektemperatuur verder. Het te recirculeren gas kan ook door een EGR koeler worden gevoerd. De egr koeler verlaagt de temperatuur van het gas, dat de cilinderlaadtemperatuur verlaagt wanneer EGR wordt gebruikt.
Daar zijn twee voordelen aan verbonden:
- de verlaging van de laadtemperatuur resulteert in een lagere piektemperatuur - - de grotere dichtheid van gekoeld EGR-gas zorgt ervoor dat een groter deel van de EGR kan worden gebruikt. Op een dieselmotor kan de gerecirculeerde fractie tot 50% oplopen onder bepaalde bedrijfsomstandigheden.
Soorten EGR kleppen benzine en diesel
Vandaag de dag kunnen benzine- en dieselmotoren op de weg een van de verschillende EGR-klepconfiguraties gebruiken. Op oudere voertuigmodellen zul je de EGR-klep herkennen als een ronde, dikke metalen schijf met een diameter van ongeveer vijf centimeter, meestal naar de bovenkant van de motor en aan de zijkant. Op deze oudere modellen bedient een vacuümslang met een kleine diameter een standaard EGR-klep. De slang verbindt de bovenkant van de klep met het gasklephuis of de carburateur. De metalen schijf van de klep herbergt een vacuümmembraan, veer en plunjer. Latere modellen zijn uitgerust met elektronisch vacuüm EGR-kleppen in een klein blok of cilinder. De klep werkt op dezelfde manier als bij oudere modellen, behalve dat een elektronische EGR-positiesensor communiceert met de auto's computer voor betere controle. Mogelijk zie je ook elektrische spanningsdraden via vacuümleidingen op de klep.Nieuwere voertuigmodellen maken gebruik van elektronische EGR-systemen die extra componenten kunnen bevatten, zelfs een digitale klep die de noodzaak van vacuümregeling helemaal uitsluit. Een meer radicaal ontwerp, geïmplementeerd in een paar modellen, was de vervanging van de klep door EGR-jets aan de onderkant van het inlaatspruitstuk. Sommige nieuwere hoog efficiënte motoren, bijvoorbeeld die met variabele kleptiming (VVT), maken zelfs geen gebruik van een EGR-systeem.
Soorten EGR-kleppen:
- Vacuümgestuurde EGR-klep
- EGR klep benzine of diesel met teruggedrukte druk
- Elektronische vacuümgestuurde EGR-klep
- Digitale EGR-klep
- EGR-straal (in plaats van EGR-klep)
Soorten EGR-kleppen:
- Vacuümgestuurde EGR-klep
- EGR klep benzine of diesel met teruggedrukte druk
- Elektronische vacuümgestuurde EGR-klep
- Digitale EGR-klep
- EGR-straal (in plaats van EGR-klep)
EGR van dieselmotoren
EGR is een emissiebeperkende technologie die aanzienlijke NOx-emissiereducties mogelijk maakt van de meeste soorten dieselmotoren: van lichte motoren tot middelgrote en zware motortoepassingen, alsook langzame tweetaktmotoren. Hoewel de toepassing van EGR voor NOx-reductie de meest voorkomende reden is om EGR toe te passen op moderne commerciële dieselmotoren, is de potentiële toepassing ervan ook geschikt voor andere doeleinden. Denk bijvoorbeeld aan het geven van klopvastheid en het verminderen van de behoefte aan brandstofverrijking met hoge lading in SI-motoren, hulp bij verdamping van vloeibare brandstoffen in SI-motoren, als een hulpmiddel voor dieselmotoren met gesloten cyclus, voor het verbeteren van de ontstekingskwaliteit van moeilijk ontvlambare brandstoffen in dieselmotoren of voor het verbeteren van de prestaties van SCR-katalysatoren.
Voor- en nadelen van EGR klep
De EGR-klep is essentieel voor de emissiebesturing van je auto. De recirculatie van het uitlaatgas zorgt ervoor dat enorme hoeveelheden onverbrande brandstof niet in de atmosfeer terechtkomen. Van deze onverbrande brandstof wordt gedacht dat hij een grote bijdrage levert aan de opbouw van broeikasgassen. Daarom werd een EGR-systeem enige tijd geleden verplicht voor alle nieuwe voertuigen. EGR heeft zowel voor- als nadelen.De voordelen van EGR:
- Gereduceerde NOx
- Mogelijke vermindering van de smoorverliezen bij motoren met vonkontsteking bij
deellast
- Verbeterde levensduur van de motor door verlaagde cilindertemperaturen, vooral de
levensduur van de uitlaatklep.
Nadelen en moeilijkheden van EGR:
- Omdat EGR de beschikbare zuurstof in de cilinder vermindert, neemt de productie van deeltjes (brandstof die slechts gedeeltelijk is verbrand) toe als EGR wordt toegepast. Dit is van oudsher een probleem met dieselmotoren.
- De opzettelijke vermindering van de zuurstof die beschikbaar is in de cilinder zal het piekvermogen verminderen dat beschikbaar is bij de motor. Om deze reden wordt de EGR gewoonlijk uitgeschakeld wanneer volledige stroom wordt gevraagd, zodat de EGR-benadering voor het beheersen van NOx in deze situatie mislukt.
- De EGR-klep kan niet onmiddellijk reageren op veranderingen in de vraag en het uitlaatgas heeft tijd nodig om rond het EGR-circuit te stromen. Dit maakt de kalibratie van voorbijgaand EGR-gedrag bijzonder complex. Traditioneel is de EGR-klep gesloten tijdens overgangen en vervolgens opnieuw geopend zodra een stabiele toestand is bereikt. De piek in NOx / deeltjes geassocieerd met slechte EGR-regeling maakt echter tijdelijk EGR-gedrag van belang.
Slechte verstopte EGR-distributie
Normaal wordt het gerecirculeerde gas in het inlaatsysteem ingebracht voordat de opnames zich in een meercilindermotor splitsen. Desondanks is een perfecte menging van het gas onmogelijk bij alle toerentallen / belastingen van de motor en in het bijzonder tijdens transiënt gebruik. Een slechte cilinder-tot-cilinder EGR-distributie kan bijvoorbeeld tot gevolg hebben dat één cilinder te veel EGR ontvangt, waardoor hoge deeltjesemissies worden veroorzaakt, terwijl een andere cilinder te weinig ontvangt, resulterend in hoge NOx-emissie van die cilinder. Hoewel de term EGR meestal verwijst naar opzettelijke, externe EGR, is er ook een niveau van interne EGR. Dit gebeurt omdat het resterende verbrandingsgas dat aan het einde van de uitlaatslag in de cilinder achterblijft, wordt gemengd met de binnenkomende lading. Er is daarom een deel van de interne EGR waarmee rekening moet worden gehouden bij het plannen van EGR-strategieën. Het reinigingsrendement varieert met de motorbelasting en in een motor met variabele kleptiming moet een andere parameter worden overwogen.
EGR klep reinigen of vervangen
Wanneer de EGR-klep defect raakt, moet deze worden vervangen. In tegenstelling tot sommige emissiebeperkende apparaten die slecht kunnen werken zonder de rijeigenschappen van de auto of vrachtwagen te beïnvloeden, kan een slechte EGR-klep de prestaties van de motor aanzienlijk beïnvloeden of zelfs tot gevolg hebben dat de motor helemaal niet meer draait. Het goede nieuws is dat je het kunt reinigen of vervangen. Je EGR klep reinigen of simpelweg vervangen om je emissiecontrolesysteem weer optimaal te krijgen,is niet moeilijk, je moet wel eerst een kleine kostenanalyse uitvoeren. Een EGR-klep voor je auto is relatief goedkoop, dus het kan alleszins de moeite waard zijn om het nieuwe onderdeel te installeren, als je je dat kunt veroorloven. Maar voordat je je EGR klep gaat vervangen, bedenk eerst dat dezelfde problemen met de motorprestaties die wijzen op een slechte EGR-klep ook op problemen in andere delen van het systeem kunnen wijzen. Als je geen goede probleemanalyse maakt, zul je mogelijk onnodig je EGR klep vervangen en tijd en geld verspillen.
Symptomen van een slechte EGR-klep
Wanneer er sprake is van een slechte EGR-klep, dan krijg je waarschijnlijk te maken met deze symptomen:
- ruw stationair draaien of afslaan
- een geur van brandstof
- verhoogd brandstofverbruik
- pingen, tikken of kloppen
- mislukte smog-test.
Er zijn eigenlijk twee soorten slechte EGR-kleppen, met verschillende symptomen. Een EGR-klep kan op twee manieren falen: hij kan altijd open zijn, of hij kan altijd gesloten zijn. Als de EGR-klep open is veroorzaakt dit een continue stroom uitlaatgassen in het inlaatspruitstuk. Je zult een of meer van de volgende symptomen opmerken:
- Een ruw stationair toerental bij het starten van de motor (wanneer de motor koud is),
soms bij een stoplicht of bij het zoeken naar een plek op een parkeerplaats (bij lage
motorsnelheden in een opgewarmde motor).
- Verhoogd brandstofverbruik.
- Een lichte of sterke geur tijdens het besturen van het voertuig, vanwege de toename
van koolwaterstoffen die de uitlaat verlaten.
- Je auto voldoet niet aan de emissietest. Wanneer de motor met laag toerental draait,
voorkomen lagere temperaturen in de verbrandingskamers dat alle brandstof verbrandt,
waardoor de stroom onverbrande koolwaterstofgassen die uit de uitlaat komen
aanzienlijk toeneemt.
- Het Check Engine-lampje (of storingsindicatielampje, MIL, afhankelijk van je model)
brandt op je dashboard.
Als de EGR-klepstiften gesloten zijn, wordt de stroom uitlaatgassen permanent geblokkeerd in het inlaatspruitstuk. Je zult een of meer van de volgende symptomen opmerken:
- Een piep- of tikgeluid afkomstig van de motor bij een laag toerental (bij hogere
snelheden dan stationair). Dit geluid is het geluid van een vroege ontsteking van de
brandstof wanneer deze aan hoge temperaturen voldoet.
- Luide ontploffingen. Een tweede ontsteking kan plaatsvinden na de normale ontsteking,
en de twee kunnen combineren met voldoende vermogen om motorschade te veroorzaken.
- Je auto voldoet niet aan de emissietest. Hoge temperaturen in de verbrandingskamer
maken de overmatige vorming van oxiden van stikstof mogelijk, die door de uitlaat
worden vrijgegeven.
- Het Check Engine-lampje of storingsindicatielampje (MIL) brandt op je dashboard.
Is het de EGR-klep of iets anders?
Om het nog ingewikkelder te maken, kunnen dezelfde problemen met de motorprestaties die wijzen op een slechte EGR-klep ook wijzen op problemen in andere delen van het systeem:
- Bougies
- Bougiedraden
- Brandstoffilter
- Brandstofpompregelaar
- Verschillende motorsensoren.
Een toename van koolwaterstofemissies wordt niet noodzakelijk veroorzaakt door een vastzittende EGR-klep. Problemen met andere systemen kunnen ditzelfde symptoom ook veroorzaken, zoals een lekkende brandstofinjector, slechte ontstekingstijdstip, slechte cilindercompressie, slechte zuurstofsensor of andere problemen. Evenzo kan een toename van NOx worden veroorzaakt door een vacuümlek, een verstopte brandstofinjector, lage brandstofdruk, een lekkende koppakking of andere problemen. Een ruw stationair toerental kan dan weer worden veroorzaakt door een defecte bobine, een vacuümlek of een probleem met het ontstekingssysteem.
Toepassing van Cambustion-analyzers op EGR-ontwikkeling
De CLD500 NOx-analysator van Cambustion biedt twee kanalen voor simultane NOx-meting, met een T10-90% van 10 ms of minder. Hierdoor kunnen NOx-concentraties in de uitlaat worden gemeten voor elke bakcyclus, waardoor cyclische variabiliteit kan worden waargenomen. De NDIR500 CO & CO2-analysator van Cambustion biedt twee kanalen voor simultane CO & CO2-meting, met een T10-90% van 8ms. Dit maakt een verscheidenheid aan toepassingen mogelijk: Bemonstering met de NDIR500 in de inlaat maakt meting van de CO2-concentratie in de inlaatlading mogelijk. Meting van uitlaat-CO2 met het andere kanaal van de NDIR maakt een berekening van de externe EGR-snelheid mogelijk, cyclus per cyclus. Afhankelijk van de locatie van de inlaatprobe, kan ofwel de totale EGR-snelheid of de EGR-snelheid die specifiek is voor één cilinder worden gemeten. Dit maakt verificatie en verbetering van EGR-modellering en EGR-distributie mogelijk, inclusief transiënten. Bemonstering met de NDIR-sondes op verschillende punten via de EGR-lus maakt karakterisering van EGR-systeemvertragingen en -gedrag mogelijk. Vergelijking van de CO2-concentratie in het voorverbrandingsgas met het uitlaatgas uit de vorige cyclus laat toe om de totale EGR (intern + extern) te berekenen. Deze techniek kan daarom cyclische variatie onthullen, evenals cilinder-tot-cilindervariatie. Een dergelijke mogelijkheid kan ook nuttig zijn bij het verifiëren van de effecten van variabele kleptiming.
Of tijd voor een andere auto? Bekijk os bedrijfswagen aanbod
Anderen bekeken ook:
Wiellagers vervangen: Wanneer zijn ze kapot?
Olie verversen: Hoe doe ik dat?
Wanneer moet je de distributieriem vervangen?
Japanse automerken: Welke zijn de beste?
Delen van dit artikel kan middels de knoppen hier onder: