7 jan 2019
Deel:

Ford c max occasion: Alles wat je wil weten

Ford c max occasion: Alles wat je wil weten

Alhoewel hij eerst die naam niet droeg, gaat de Ford C-Max al meer dan vijftien jaar mee. We moesten definitief aan de MPV en konden de vergelijking maken met de gekende S-Max. Voor de leek waren de verschillen toen misschien nog klein maar experts wisten echt wel beter. Wij stellen je voor: de Ford C-max en de evolutie die hij door wist te maken. Van de Focus naar een sportieve en extra grote versie om uiteindelijk ook een ecologisch broertje te krijgen. De reis is meer dan enkel boeiend.

Voorloper: Ford Focus C-Max (2003-2006)

Op de Bologna Motor Show werd de stijlbreuk met de Focus definitief gemaakt, maar de voorloper van de Ford C-Max was wel degelijk een Ford Focus. Deze Focus uit ons overzicht laten zou het dan ook oneer aandoen. De trendsetter was een MPV-uitvoering van de Focus. Een multipurpose vehicle binnen het compacte segment. Net zoals de Focus maakte hij gebruikt van het Ford C1 platform en wist hij vijf passagiers te vervoeren. Uiteraard bleef het een MPV en bood hij heel wat ruimte voor bagage en was hij ook voorzien van de nodige trekkracht. Voorzien van stugge banden werden er duizenden kampeertrips gepland en de durvers trokken er zelfs mee naar de bevreesde Zwitserse skigebieden. Alhoewel ze in 2006 besloten dat de Focus definitief tot het verleden behoorde, wisten we toen al dat we maar beter voor een MPV kozen.

Ford C Max (2006-2009)

De eerste echte Ford C Max kregen we uiteindelijk in 2006. Niet alleen een naamwijziging maar een heuse facelift wisten het model een nieuw elan te bezorgen. Herkenbare luchtinlaten, een gewijzigde bumper, LED verlichting, een panoramadak, verticale HID-mistlampen en een nieuw interieur maakten de breuk met het verleden compleet. Kinetic design noemden ze het bij de Amerikaanse Ford Motor Company. Wij houden het bij sublimiteit en klasse.

In vergelijking met de S-Max was de Ford C max 2008 weinig onderscheiden, maar dat verschil merkte je ook al snel in de geldbuidel. Ook vandaag doet een Ford C Max 2008 occasion het nog erg goed en is dat prijsverschil nog steeds merkbaar.

De Sportieve Ford cmax variant (2010 - heden)

Tijdens de IAA in Frankfurt kondigde Ford een nieuwe generatie aan. De sportief ogende Ford Cmax zag toen het levenslicht. Een sportieve spoiler (niet standaard), een aangepast interieur en verder een basis versie met vijf zitplaatsen. Wie meer zitplaatsen wil, kiest dan ook beter voor de Ford Grand C Max. Deze versie is ook verkrijgbaar met een handenvrije kofferklep ( te openen door het tikken met de voet op de bumper). Verder lijken tijd- en energiebesparende technologieën definitief het hart van deze Ford Cmax te veroveren. Technologie met een doel: want naast energiebesparend werken ze ook comfortverhogend.

In de nieuwe Ford C-Max vinden we onder andere Sync 3 terug, het handenvrij besturingssysteem dat compatibel is met Android en de nieuwste iPhones. Grotere knoppen, een touchscreen en handenvrij bellen: het is inderdaad een fikse upgrade ten opzichte van zijn sobere voorganger.

Met de optionele Active Park Assistent-technologie kan je dan weer handenvrij parallel parkeren en loodrecht inparkeren. De technologie detecteert een ruimte en zal de besturing bedienen terwijl je achterwaarts in de parkeerplek rijdt. De optie Park Out Assist helpt je dan weer te manoeuvreren in de meest krappe parkeerplekken. Zo vind je altijd een plaatsje om je eigen MPV kwijt te kunnen.

Andere opties zijn: parkeersensoren, rijkstrookdetectie, cruise control, Cross Traffic Alert, Driver Alert, Traffic Sign Recognition, slimme koplampen, een ingebouwde achteruitrijcamera en RADAR-sensoren in de spiegels. Op de Ford C-Max Titanium is de Hill Start Assist standaard inbegrepen.

 

De Ford Grand C Max (2010 – heden)

Vijf zitplaatsen, dat is natuurlijk lang niet waar een MPV voor staat. Met de Ford Grand C Max schudt dit model zijn compact verleden definitief van zich af. Deze wagen biedt flexibele ruimte voor zeven personen maar kan ook als vijfpersoonswagen dienst doen. In de wagen is een handige gang voorzien om eenvoudig toegang te krijgen tot de achterste zitplaatsen. Het interieur is voorzien van de nodige flexibiliteit om het maximale uit verscheidende gezinssituaties te halen.

De opties en voorwaarden die aanwezig zijn op de klassieke Ford C-Max zijn uiteraard ook veelvuldig (optioneel) ingebouwd in zijn groter broertje. Het resultaat: zonder gedoe voldoende ruimte om lijf en leden kwijt te kunnen.

Ford C-Max Energi (2012 – heden)

Minder bekend maar daarom niet minder vermeldenswaardig is de Ford C-Max Energi. Deze wagen is getooid met de klassieke snoet van de C-Max en wist een echte hit te worden. Als eerste plugin hybride is hij dan ook ongemeen populair in bijtellingslanden zoals Nederland. Toegegeven: sinds de bijtelling een stukt strikter is geworden, is zijn populariteit gedeeltelijk afgenomen. Toch staat ons dat niet in de weg om onze gekende loftrompet van onder het stof te halen.

De Ford C-Max Energi kreeg zijn authentiek snoetje omdat hij geproduceerd werd in de VS. Daar waren ze niet zo'n fan van de grote restyling en is dat snoetje trouwens nog steeds veelvuldig te zien. Met een volle accu kan deze wagen maximaal 44 kilometer elektrisch rijden en dit met een maximale snelheid van 137 kilometer per uur. Willen we sneller dan dat, dan moet de benzinemotor natuurlijk ingeschakeld worden.

Voor deze plugin hybride werd de hulp van Toyota ingeschakeld en dat merk je ook in sommige aspecten. Onder andere het hoog toerental bij accelereren, zoals we het al kenden van de Toyota Prius, vormt een nadeel van de Energi. Muggenziften noemen ze dat dan.

Alhoewel wij euforisch zijn over deze wagen moeten we dan weer toegeven dat het zijn kostenplaatje niet echt mee heeft. Een trekhaak zal je er trouwens standaard niet op vinden en ook de kofferruimte vinden we beperkt voor een MPV. Maar verder is het een goed alternatief voor de Toyota Prius en de liefhebber van energiezuinige hybrides.


Delen van dit artikel kan middels de knoppen hier onder: