Ford transit connect informatie
Ford Transit: vijf generaties geschiedenis, vijftig jaar multifunctionaliteit
Deze bestelwagen van Amerikaanse wagenbouwer Ford werd in 1965 voor de eerste maal geproduceerd. Vijftig jaar later noteren we maar liefst 5 generaties en ruim 5 miljoen wagens. In 2001 werd hij uiteindelijk uitgeroepen tot bestelwagen van het jaar om twee jaar later dezelfde prijs te winnen met de Ford Transit Connect. Zijn multifunctionaliteit is subliem: hij deed al die tijd dienst als bestelwagen, bakwagen, kampeerwagen en zelfs als ziekenwagen. Zijn geschiedenis brengt ons ook terug naar Nederland, waar ruim tien jaar lang de assemblage gebeurde in de Amsterdam Assembly. Wij stellen jou voor: de Ford Transit, een wagen met vijftig jaar geschiedenis en vijf generaties innovatie.
Voorloper: de Ford Transit Bus
Wat weinigen weten is dat er voor het jaar 1965 ook al een Ford Transit over de wegen rolde. De Ford Transit Bus was een autobus met het chassis van Ford en het carrosseriestel van Union City Body Company. Overal in de V.S. konden we deze bussen in de jaren ’40 en ’50 terugvinden. Ze boden ruim 30 zitplaatsen en een twintigtal staanplaatsen. Met een capaciteit van 50 personen wist hij ook de Europese markt te veroveren. In Nederland vonden we hem beperkt terug in Noord-Brabant (BBA) en bij de Noord-Zuid-Hollandsche Stroomtramweg-Maatschappij. Deze bus heeft weinig gemeen met de hedendaagse variant maar was wel de voorbode van het succes van de Transit en Ford in het algemeen.
De eerste generatiesDe eerste echte Ford Transit waren eerder de opvolger van de Britse Thames 400 E en de Duitse Taunus Transit. De Duitse naam Transit bleef behouden en leek dan ook goed aan te sluiten met zijn gekende busvariant uit de jaren ’40. Dat is echter de enige link want verder was het een totaal ander model dat een volledig nieuw doeleinde dienen zou.
De eerste Ford Transit zat boordevol innovaties. We denken bijvoorbeeld aan een stuurslot (optioneel), een laaddeur aan de zijkant van de wagen, een echt printplaat in het dashboard en allerhande bevestigingspunten voor veiligheidsgordels. De bakwagen bleek een schot in de roos te zijn en het werd het best verkochte model in de bedrijfswagenindustrie.
Ford ging bij zijn eerste generaties verder op dat elan. Steeds weer werden nieuwigheden geïntroduceerd. We denken bijvoorbeeld aan zijn halogeen koplampen, zijn gewichtreducerende veren en zijn modellen met schuifdeuren.
In de jaren ’70 koos Ford voor een variant met een imposant laadvermogen van maar liefst 3.250 kilogram. Dit model moest inspelen op de steeds toenemende vraag naar stuggere modellen. Zijn hoog laadvermogen werd toen opgevangen door dubbelluchtbanden die dit model nog jarenlang zou typeren. Al snel kreeg de positieve reputatie een onsmakelijke knauw: zijn uitmuntende prestaties in combinatie met zijn hoog laadvermogen maakte de Ford Transit het meest gebruikte vluchtvoertuig bij (bank)overvallen.
Ford Transit Connect
Met de Ford Transit Connect koos deze Amerikaanse wagenbouwer voor een compact model. Het maakt gebruik van hetzelfde platform waar ook de Ford Focus op voortgebouwd werd. In 2010 kreeg het de prestigieuze titel van North American Truck of the Year. Zijn eerste generatie gaf het zijn look met rechte hoeken voor een optimaal laadoppervlak. Hij was ook beschikbaar als taxivariant.
Vanaf 2013 kreeg de Connect een nieuwe facelift. Een tweede generatie was geboren. Sinds 2014 is hij verkrijgbaar als een 1.0 Ecoboost met een R3-benzinemotor en een maximaal vermogen van 74 kW (100 PK). Hij heeft een topsnelheid van 165 km/u en een beperkt verbruik van 5,6 l/100 km. Natuurlijk dienen we bij dat laatste rekening te houden met het feit dat een zware lading dat getal fors de hoogte in zal stuwen.
Vandaag de dag is er trouwens ook een 1.6 Ecoboost met een maximaal vermogen van 110 kW maar een (veel) hoger verbruik (8 l/100 km), een 1.6 TDCi die verkrijgbaar is in drie versies (55 KW/75 PK, 71 kW/95PK, 81 kW/110 PK) en de nieuwere 1.5 TDCi die evenzeer verkrijgbaar is in de drie aangehaalde versies. Uiteraard zijn ze zowel verkrijgbaar als benzine- en als dieseluitvoering.
- Euronorm 5: 1.0 EcoBoost, 1.6 EcoBoost en 1.6 TDCi;
- Euronorm 6: 1.0 Ecoboost en 1.5 TDCi.
Ford Transit Courier
Voor kleine laadbehoeften en drukke steden is er de Ford Transit Courier. Er wordt gekozen voor optimaal rijplezier, zuinigheid en comfort. Hij is vrij compact waardoor je eenvoudig kan manoeuvreren. Bovendien heeft hij een van de beste draaicirkels uit zijn klasse. Logischerwijs schikt de Ford Transit Courier zich uitstekend voor bezorgingsdiensten in de drukkere steden. Koeriers en postbedrijven maken dan ook gretig gebruik van dit model.
Laat je trouwens niet misleiden door zijn kleine look: nog steeds heeft hij een laadruimte van maar liefst 2,3 m³. Er is zelfs de mogelijkheid tot een fold and drive-passagiersstoel voor een laadlengte van niet minder dan 2,59 meter.
De Courier is verkrijgbaar in de versies Trend en Sport.
Aangepaste toepassingen oa als bakwagen
Uiteraard blijft het lang niet alleen bij vorige modellen. Zo is er bijvoorbeeld ook de Ford Transit 2T bestelwagen, de Transit 2T Chassis Cab en de Transit 2T Bus. Van bakwagen tot Ford Transit met dubbele cabine: het kan allemaal.
De Transit 2T bestelwagen werd gebouwd voor de zwaarste ladingen. Hij kan zonder problemen een aanhangwagen van 3,5 ton trekken en werd voorzien van alle benodigdheden om gemakkelijk te kunnen laden. Zo zijn er bijvoorbeeld speciale bevestigingspunten voorzien. Bijzonder is dat deze Ford Transit ook kan verkregen worden als minibus voor extra passagiers en ladingen. Bovenal is de Transit 2T Bestelwagen ook een beetje een minikantoor die voorzien werd van alle technologische snufjes om het verkeer een stuk aangenamer en efficiënter te maken.
Met de Ford Transit 2T Chassis Cab werd dan weer gekozen voor een open laadbak met een gelijkaardig sleepvermogen. Hij combineert de wendbaarheid van de klassieke lichte bedrijfsvoertuigen met de kracht van een vrachtwagen. Hij is verkrijgbaar in verschillende framelengtes gaande van 2,775 tot 5,147 meter. Dit model kan ook verkregen worden als Ford Transit met dubbele cabine om tegelijk zware vrachten en vele personen te vervoeren.
Tot slot eindigen we met de Ford Transit 2T Bus. Dit model werd speciaal ontwikkeld voor passagiersvervoer en is nog veelzijdiger geworden. Hij kiest voor dubbele zetels, een gangpad en een extra brede schuifdeur. Hierbij werden de wettelijk voorgeschreven afmetingen gerespecteerd en is hij voorzien van een elektrisch bediende zijtrede. Het is een minibus die voldoet aan de meest recente Europese typegoedkeuring van M2-bussen.
Delen van dit artikel kan middels de knoppen hier onder: