Hoe werkt een laadpaal thuis?
Op dit punt vraag je je misschien af of dit apparaat die de kracht geeft om je auto op te laden niet gewoon een oplader wordt genoemd. Waarom noemen we het een laadstation, leveringsapparatuur, een EVSE of een laadpaal elektrische auto? Dit komt omdat een 'oplader' verwijst naar een apparaat dat huishoudelijke elektriciteit omzet in elektriciteit die kan worden opgeslagen. In het geval van elektrische auto's bevindt de lader zich eigenlijk in de accu van je auto. Laadstations of EVSE's vormen de bron van elektriciteit, terwijl de accu van de auto het opladen uitvoert. Oplaadstations voor elektrische voertuigen vormen een integraal onderdeel van het bezit van een EV.
Laten we eerst eens de voordelen van het elektrische voertuig zelf bekijken. Met een elektrisch voertuig kun je jouw CO2-uitstoot drastisch verminderen, hoef je nooit olie te verversen, kun je je voertuig repareren door het in te pluggen en op 'download systeemupdate' te drukken en kun je duizenden dollars op gas besparen. In feite kun je benzinestations helemaal vermijden. Maar dan is er nog de kwestie van het opladen van je auto.
Het opladen van een elektrische auto is een eenvoudig proces: je steekt gewoon je auto in een oplader die op het elektriciteitsnet is aangesloten. Niet alle EV-laadstations zijn echter hetzelfde. Sommige kunnen eenvoudig worden geïnstalleerd door ze in een standaard stopcontact te steken, terwijl andere een aangepaste installatie vereisen. De tijd die het kost om je auto op te laden, hangt ook af van de gebruikte oplader.
Voordeel van een laadpaal thuis
Wat zijn de voordelen van het installeren van een EV-oplader bij jou thuis? Je eigen laadstation biedt je een snelle en veilige lading die niet veel hoeft te kosten. Voor thuis is een laadstation van niveau 2 het beste om je auto snel op te laden. Hiervoor moet je wel een elektricien inschakelen, die je situatie kan beoordelen. Wanneer een laadstations van niveau 2 is geïnstalleerd, heb je een snellader die je auto binnen een paar uur kan hebben opgeladen.
Net als de uitlaat die je droger gebruikt, heeft een laadstation van niveau 2 een stopcontact van 240 V nodig. Deze uitlaat is compatibel met alle soorten elektrische voertuigen die momenteel op de markt zijn. Er is een snoer dat op het stopcontact en vervolgens in de auto wordt aangesloten. Het kan 4 tot 6 uur duren om het voertuig volledig op te laden.
Gemak speelt een grote rol als het gaat om een thuis-EV-oplader. Je hoeft je geen zorgen meer te maken over het verliezen van een stroom wanneer je door de stad rijdt. Sluit de stekker 's nachts gewoon in je garage of oprit aan en de auto staat' s ochtends voor je klaar.
Lagere kosten zijn ook een groot voordeel bij het installeren van een auto-oplader thuis. Veel commerciële zaken en bedrijfsopladers rekenen per uur wanneer je de stekker in het stopcontact steekt. Als je thuis een oplader hebt, kun je die kosten overslaan en hoef je alleen jouw elektriciteitsrekening te betalen. Er zijn ook studies die zeggen dat het opladen van je auto thuis minder kost dan een airconditioner laten draaien.
Welke laadpaal elektrische auto voor thuis?
Er is in de afgelopen jaren veel veranderd in de wereld van elektrische auto's, maar ook in het aanbod aan oplaadapparatuur voor elektrische voertuigen. Laadpalen vallen doorgaans onder een van de drie hoofdcategorieën:
- laadstations van niveau 1
- laadstations van niveau 2
- laadstations van niveau 3 of snelle DC-laders.
Laadstations van niveau 1
Laders op niveau 1 gebruiken een 120 V wisselstroomstekker en kunnen op een standaard stopcontact worden aangesloten. In tegenstelling tot andere opladers vereisen opladers van niveau 1 geen installatie van extra apparatuur. Deze opladers leveren doorgaans een bereik van twee tot vijf mijlen per uur en worden meestal thuis gebruikt. Laders op niveau 1 zijn de goedkoopste EVSE-optie, maar ze nemen ook de meeste tijd in beslag om de accu van je auto op te laden. Huiseigenaren gebruiken dit type opladers meestal om hun auto's 's nachts op te laden.
Laadstations van niveau 2
Laders van niveau 2 worden gebruikt voor zowel residentiële als commerciële laadstations. Ze gebruiken een 240 V (voor woningen) of 208 V (voor commerciële) stekkers. In tegenstelling tot niveau 1-laders kunnen ze niet op een standaard stopcontact worden aangesloten. In plaats daarvan worden ze meestal geïnstalleerd door een professionele elektricien. Ze kunnen ook worden geïnstalleerd als onderdeel van een zonnepaneelsysteem. Autoladers op niveau 2 leveren een bereik van 10 tot 60 mijl per uur opladen. Ze kunnen een accu van een elektrische auto volledig opladen in slechts twee uur, waardoor ze een ideale optie zijn voor zowel huiseigenaren die snel moeten opladen als bedrijven die laadstations willen aanbieden aan klanten.
DC snelle laadstations of niveau 3 laadstations
DC Fast Chargers, ook wel Level 3 laadstations genoemd, kunnen binnen een straal van 20 minuten een bereik van 60 tot 100 mijl bieden voor je elektrische auto. Ze worden echter meestal alleen gebruikt in commerciële en industriële toepassingen. Ze vereisen zeer gespecialiseerde, krachtige apparatuur om te installeren en te onderhouden. Niet alle elektrische auto's kunnen worden opgeladen met DC Fast Chargers. De meeste plug-in hybride EV's hebben dit laadvermogen niet en sommige volledig elektrische voertuigen kunnen niet worden opgeladen met een DC Fast Charger. De Mitsubishi "i" en Nissan Leaf zijn twee voorbeelden van elektrische auto's waarop DC Fast Charger is ingesteld.
Laadpaal kopen met een groter vermogen
Elk elektrisch voertuig dat vandaag wordt verkocht, wordt standaard geleverd met een draagbare lader van niveau 1 van 120 volt. Deze opladers kunnen op een eenvoudige huishoudelijke stopcontact worden aangesloten en vereisen geen speciale installatie. Sommige fabrikanten, zoals Tesla's auto's, worden geleverd met een 120/240-volt-niveau 1/2-oplaadstation. Deze vereisen een 240-volt stopcontact, die de meeste eigenaren moeten hebben geïnstalleerd.
De meeste fabrikanten bieden echter alleen een standaard oplaadstation van niveau 1, 120 volt en bieden als optie een unit met een hoger vermogen van niveau 2 te koop aan. Om hun EV sneller op te laden, kiezen veel eigenaren ervoor om een 240 Volt Level 2 laadstation te kopen en het bij hen thuis te installeren. Dit geldt voor in principe alle elektrische voertuigen anders dan Tesla. Tesla is uniek omdat ze een eigen connector gebruiken die alleen door hen wordt gebruikt.
Er zijn low-power level 2-laadstations die klein en draagbaar zijn. Veel van hen zijn beperkt tot een vermogensafgifte van 16-ampère tot 20-ampère. Deze eenheden zullen een typische EV opladen met een snelheid van ongeveer 12 tot 18 mijl per uur. Een medium-aangedreven laadstation aan de muur kan meestal tussen 30-ampère en 40-ampère leveren en zal een standaard EV laden met een snelheid van ongeveer 25 tot 35 mijl per uur. De meeste hedendaagse oplaadstations voor niveau 2 zijn verkrijgbaar in zowel hard-wired als plug-in versies.
We raden aan een laadpaal te kopen met een vermogen van minimaal 30 ampère. Aangezien EV's de toekomst zijn, is het verstandig om vooruit te plannen. Je hebt misschien geen 30 ampère nodig voor je huidige voertuig, maar als je een upgrade of een nieuwe EV toevoegt aan je wagenpark, hoef je niet tegelijkertijd een nieuwe EVSE aan te schaffen.
Enkele van de beste oplaadstations
Een laadpaal kopen hoeft met onderstaande tips geen moeilijke klus te zijn:
HCS-40P Plug-in door ClipperCreek
Van de EVSE’s op Amazon heeft ClipperCreek de hoogste Amazon-ratings. De oplaadstations van ClipperCreek zijn gemaakt in Amerika, worden geleverd met een garantie van drie jaar en een snoer van 25 voet (ongeveer 7.6 meter). De ClipperCreek laadpalen zijn zwart en maken geen verbinding met wifi, maar ze zijn duurzaam, betrouwbaar en goed geschikt voor gebruik buitenshuis. Er is een aparte houder voor de connector meegeleverd, wat handig kan zijn als de opslaglocatie voor de houder gescheiden is van het apparaat zelf.
Home 32 Amp Plug-in door ChargePoint
Het compacte en stijlvolle Chargepoint 32 amp-model maakt verbinding met wifi. Een lampje op het oppervlak van het apparaat geeft aan of jouw EV is aangesloten, is opgeladen, klaar voor gebruik of als er een fout is. Alle bedieningselementen worden afgehandeld via de app. Er zijn geen knoppen op de interface zelf.
Evr-Green e40 oplaadstation voor elektrische voertuigen, 40A door Leviton
Met 40 ampère laadcapaciteit is de Leviton een goede optie voor EV-bestuurders die een auto bezitten met een hogere laadcapaciteit, zoals een Tesla, Rav4 EV of Mercedes B-klasse. Het heeft een schone interface met drie lampjes om stroom, opladen of storingen te tonen. De behuizing heeft een rating op NEMA 4, wat betekent dat het geweldig is voor buiteninstallaties.
JuiceBox Pro 40A door eMotorWerks
Met 40 ampère is de JuiceBox een andere optie met een hoger dan gemiddelde laadcapaciteit. Het JuiceBox-apparaat is kleiner dan de meeste andere modellen, waardoor de plug-inversie draagbaarder is dan sommige van zijn concurrenten en potentieel aantrekkelijker voor EV-eigenaars met weekendhuizen. De JuiceBox biedt een meer industriële look en is verkrijgbaar in een Classic- en Pro-editie. De Pro-editie voegt Wi-Fi-connectiviteit en app-bediening toe. Andere Pro-functies omvatten stembesturing via Alexa, laadplanning en -timing en energiemeting.
VersiCharge door Siemens Industry, Inc.
De Siemens VersiCharge is een betaalbare optie die volledig functioneel is voor een redelijke prijs. Het apparaat zelf is groter dan veel andere opties, maar het is ontworpen om een kabel rond het lichaam van het apparaat te laten wikkelen, wat betekent dat de grotere afmeting feitelijk functionaliteit kan toevoegen. De VersiCharge heeft een eenvoudig bedieningspaneel met twee knoppen: aan / uit en een knop die vertragingen van 2, 4, 6 en 8 uur mogelijk maakt. Grote, rode en groene lampjes rond het apparaat geven aan of het apparaat is ingeschakeld, gereed is, wordt opgeladen of is voltooid. De VersiCharge heeft een vermogen van slechts 30 ampère ten opzichte van de standaard 32. Het heeft geen Wi-Fi-connectiviteit.