Nissan Micra occasion tot en met 2018
In Japan rijdt hij dan misschien wel onder de naam Nissan March, hier in Europa kennen we zijn vijfde generatie beter als de Nissan Micra. Die vijfde generatie kwam er in 2017 en kwam opnieuw zijn beloftes na: een klein instapmodel met relatief veel binnenruimte en een grote zuinigheid. Wij brengen je vijf generaties aan Nissan Micra, waarvan de eerste er al in 1983 wist te zijn en de laatste een absolute stijlbreuk bracht.
Nissan Micra K10 (1983-1992)
Veel zullen we 'm niet meer tegenkomen of we moeten al spreken over een oldtimer. Toch starten we dit overzicht met de Nissan Micra K10. Ook toen was het een kleine wagen verkrijgbaar in zowel een drie- als vijfdeursversie. Hij was verkrijgbaar in twee uitvoeringen: een 1000 cc motor en een 1200 cc motor. De K10 was ook verkrijgbaar als een Nissan Micra automaat met een 3-traps versnellingsbak.
Ter info: de Nissan Micra Super Turbo is een afgeleid product van deze K10. Hierbij werd gekozen voor een supercharger, een turbolader en een 900 cc twincharger motor. Maar voor welk model je ook koos: voor die tijd stonden ze stuk voor stuk synoniem met degelijkheid.
Nissan Micra occasion K11 (1992-2002)
Voor de Nissan Micra K11 koos men voor een onderstel dat gedeeld werd met Renault. Misschien wel net daarom dat het als eerste Japanner de prestigieuze titel Auto van het jaar kreeg (1993)? In onze contreien was hij voornamelijk verkrijgbaar als drie- of vijfdeurs hatchback. Toch kunnen we deze Nissan Micra tweedehands als Nissan Micra Cabrio, sedan, pick-up of stationwagen terugvinden. De Nissan Micra K11 was altijd al een groot succes en werd ruim tien jaar lang geproduceerd. In al die tijd onderging hij heel wat wijzigingen waardoor lang niet ieder bouwjaar identiek hoeft te zijn.
In 1995 kreeg de K11 bijvoorbeeld een kleine facelift waarbij onder andere de grille van een nieuwe look werd voorzien. Drie jaar later kreeg hij zijn kenmerkend interieur, zijn motorkap met duale losse grilles, zijn grotere koplampen, zijn nieuwe achterlichten en zijn nieuwe bumpers. In zijn laatste productiejaar kreeg het andermaal enkele aanpassingen. De Nissan Micra tweedehands kopen? De oudere modellen zijn te vinden met een motor van 1000 cc, 1300 cc, 1400 cc en 1500 cc (diesel) afhankelijk van de versie en het bouwjaar. Hij is ook te vinden als Nissan Micra automaat met een CVT-versnellingsbak.
Ter info: voor de Taiwanese markt werd de Nissan Micra K11 in 2005 van onder het stof gehaald. Onder de naam Super March werd hij voorzien van een digitaal dashboard, LED achterlichten, vernieuwde koplampen en knipperlichten in de spiegels. Hij is enkel verkrijgbaar in een versie met een motor van 1300 CC, naar klassiek model.
Nissan Micra K12 automaat en cabrio (2003 – 2010)
De Taiwanese markt toonde maar weinig interesse in de K12. Hier lag dat gelukkig volledig anders. We moeten toegeven dat het model erg bijzonder was. In zijn basis werd opnieuw gekozen voor een platform dat met Renault gedeeld werd. De grootste bijzonderheid: zijn afronding en opvallende koplampen die volgens sommigen doen denken aan een kikker. Voor de derde generatie geldt: je vindt zijn stijlvolle bolhoed mooi of omschrijft het als een oma-look.
Onder de motorkap is hij oerdegelijk: een 1200 cc (verkrijgbaar als 65 of 80 pk) of een 1600 cc benzinemotor (110 pk) geeft deze wagen de nodige kracht. In dieselversie is hij dan weer verkrijgbaar als versie met 65 pk (1500 cc dCi) en 82 pk (1500 cc). De Nissan Micra automaat heeft dan weer een versnellingsbak met vier trappen. In bouwjaar 2006 kwam er een Nissan Micra Cabrio op de markt. In feite was het eerder een C+C (coupé + cabrio). Deze versie was verkrijgbaar met een 1600 of 1400 cc motor.
Voor zij die een goedkope Nissan Micra tweedehands willen kopen: heel even was er ook een budgetversie met een motor van slechts 55 pk en 1000 cc. Ook deze wagen is nog steeds veelvuldig terug te vinden.
Nissan Micra K13 (2010-2016)
Met de Nissan Micra K13 koos men voor het nieuwe Type-V-platform. De basisversie had een vermogen van 80 pk. Zijn vormgeving werd een stuk soepeler om tegemoet te komen aan de kritiek op de derde generatie. Met de K13 introduceerde Nissan vooral heel wat technologische snufjes zoals parkeersensoren, de Intelligent Key, de Nissan Connect, regensensoren, een uitgebreide boordcomputer en een start-stopknop. Standaard bleef het echter beperkt tot een ABS, een ESP en een uitgebreid veiligheidssysteem. In zijn uiterlijk leek hij sterk op zijn voorganger, waardoor hij nog steeds dezelfde kritiek dragen mocht.
Nissan Micra K14 (2017 – 2018 - heden)
Toen het laatste model van de Nissan Micra in 2016 van de band rolde betekende dat een (voorlopig) einde van een tijdperk. Met de Nissan Micra uit 2016 werd immers voor de laatste keer teruggegrepen de aloude bolhoed dat de Micra altijd typeerde.
De K14 is in zoveel opzichten anders: een verlaagde daklijn, een stevige groeischeut, een afwijkend design: de K14 lijkt helemaal niet op zijn voorouders. De nieuwe Micra is een hipster-Micra geworden met scherpe snedes, passionele knalkleuren en de typerende kracht onder de motorkap. De nieuwste Micra K14 is verkrijgbaar in een benzine- (0,9 liter of 1.0 liter) en dieselversie (1.5-liter) van 90 pk.
Delen van dit artikel kan middels de knoppen hier onder: