5 feb 2019
Deel:

De Nissan Xtrail occasion 2001 t/m 2013

De Nissan Xtrail occasion 2001 t/m 2013

De Nissan X-Trail behelst drie generaties aan pure klasse. Telkens opnieuw kwam Nissan met een verbeterde en compacte SUV met 4-wielaandrijving. Telkens opnieuw wist het de harten van de consument te veroveren. Met de Patrol en de Terrano II bewees Nissan eerder al één van de hofleveranciers te zijn van terreinauto's, maar met de Nissan X-Trail deed het er nog een schepje bovenop. Wij geven je een rondleiding doorheen drie generaties X-Trails, uiteraard steeds voorzien met een objectief woordje uitleg.

Eerste generatie X trail nissan (2001 t/m 2006, 2007)

Nissan paste het klassieke werkpaard aan de moderne eisen aan. Het resultaat was er een van luxe en comfort waarbij sommige terreincapaciteiten plaats moesten maken voor klassiek wegcomfort. Het is een duidelijke lijn van zowel deze als de latere X-Trails. Ze zijn zowel thuis op het onverharde als op het verharde wegdek: we brengen jou de X trail van Nissan
.

Deze eerste generatie was beschikbaar in twee varianten: de 2,2-liter diesel- en de benzinemotor. Die eerste schikt zich voornamelijk voor zij die grote afstanden afleggen of zware gewichten meezeulen. Met de benzinevariant krijg je dan weer een bijzonder geciviliseerd model. Hoe dan ook: zijn 140 pk zorgt voor de nodige levendigheid op ieder wegdek. Natuurlijk gaat het dan om een SUV met een ander weggedrag dan de klassieke personenauto, maar zijn bescheiden motorgeluid weet ons echt wel te imponeren. Is het nieuwe wengedrag een beetje wennen? Ook in de eerste generatie zorgt ESP en de vierwielaandrijving voor de nodige stabiliteit (afhankelijk van occasion model).

In zijn look vinden we een minder imiterend model dan de SUV's die we vandaag de dag ontmoeten. Hij is vooral overzichtelijk en biedt ruimte. Op het terrein weet hij dan wel weer te overtuigen: het zelfdenkend systeem regelt de vierwielaandrijving en zorgt voor uitmuntende terreincapaciteiten.

Binnenin vinden we dan weer de luxe van een klassieke personenauto. In vergelijking met de nieuwste modellen valt dat natuurlijk te relativeren, maar toch heeft een Nissan Xtrail Occasion heel wat in zijn mars. Het donkere dashboard lijkt af te steken op de soepele en kleurrijke vormgeving van het interieur. Het geheel zorgt voor een levendig contrast zoals we het ons van de vroegere SUV's kunnen herinneren. De dorpels zijn dan weer voorzien van een bescherming uit kunststof, de bagageruimte is voorzien van eenvoudig afwasbare bekleding en de ruimte op de achterbank is extra groot. Bijzonder vinden wij de zilverkleurige radio met diepe ruimte voor blikjes. Deze drinkboxen zorgen ervoor dat jouw drankjes altijd op temperatuur zijn. Met deze eerste generatie kies je dan wel voor een Nissan X Trail occasion, maar krijg je er heel wat voor terug.

 

Tweede generatie nissan xtrail occasion (2007 – 2013)

Met de tweede generatie boekte Nissan duidelijk vooruitgang. Het koetswerk werd bijvoorbeeld opnieuw stijver, de kofferruimte kreeg een fikse upgrade, de automaat werd bijgesteld en het geheel werd gewoon een stuk moderner. Er werd gekozen voor een hoekig uiterlijk dat duidelijk aansluit bij zij die op zoek zijn naar een echte softroader. Wij zouden hem situeren tussen de grote Pathfinder en de kleinere Qashqai. Zijn offroad DNA weet hij dan ook goed te combineren met zijn stedelijk gevoel voor finesse.

Weet trouwens dat je met deze tweede generatie ook veilig zit. Een Nissan X Trail Occasion van de tweede generatie bevat immers standaard zes airbags, actieve hoofdsteunen (vooraan) en speciale bevestigingspunten om het kinderzitje op de achterbank vast te maken. Ook qua comfort voorzag Nissan toen al de nodige basis, waar dat bij andere toenmalige modellen nog optioneel was: een geraffineerd Bluetooth-systeem, handenvrij bellen en audiobedieningsknoppen op het stuur waren standaard inbegrepen.

Van plan om een Nissan XTrail occasion aan te kopen? Dan geven we nog kort even de voor- en nadelen van deze tweede generatie mee. De voornaamste voordelen zijn wat ons betreft het aangenaam aandrijfgeheel, het modern interieur, de basistoevoegingen die nu echt een must zijn en de doordachte uitrusting. Toch hebben we ook aandacht voor het hoog veiligheidsniveau, de vele opbergmogelijkheden, de toegenomen laadruimte en de aangename instap. Anderzijds zijn en blijven we objectief: de rammelende lade onder de koffervloer kan soms storend werken, het panoramisch dak kan bij zomerse hitte het interieur opwarmen en ESP en navigatiepacks zijn niet altijd standaard inbegrepen. Doen de nadelen jou twijfelen? Ontdek dan de nieuwste X Trail van Nissan.

Derde generatie (vanaf 2013)

Met zijn nieuwste generatie wist Nissan het hoekig karakter van de X-Trail af te schudden. Meer zelfs: het nieuwste model heeft nog maar weinig gemeen met zijn robuuste voorgangers. Wij zouden hem eerder omschrijven als een verlengde Qashqai boordevol schaalvoordelen. In vergelijking met de X-Trail van de eerste generatie zet dit model dan ook een stevige stap vooruit.

Qua wegligging werd het succes van de Qashqai overgenomen: een rustige rijstijl is van deze SUV'er een niet te ontkennen kenmerk. De schokdempers houden de wagen in balans en de actieve controle vereenvoudigt het rijden op hellingen. Op vlak van airbags en passieve veiligheid krijgen we alles wat we ook al zagen bij zijn moderne concurrenten. Onder andere de vermoeidheidsdetectie en de Safety Shield Plus van de Tekna mogen er echt wel wezen.

Conclusie: de derde generatie doet ons een beetje denken aan een XL Qashqai maar heeft wel een beter wegcontact en een groter comfort. Indien gewenst kan ook gekozen worden voor een zevenzitsconfiguratie om het geheel nog reusachtiger te maken. Het is een ideale keuze voor zij die op zoek zijn naar luxe, comfort en de kenmerken zoals een klassieke SUV ze altijd dragen mag.


Delen van dit artikel kan middels de knoppen hier onder: