Remschijven en/of remblokken vervangen
Remmen is heel belangrijk voor een auto. Als je niet kan remmen, is de kans groot dat je in en ongeluk terecht zal komen, waarbij de kans groot is dat het niet zo goed met je afloopt. Daarom is het belangrijk dat je remmen het goed doen. Bij het remmen spelen twee dingen een grote rol. Dit zijn de remblokjes en de remschijven. Beide kunnen wel eens stuk gaan. Dan zijn ze aan vervanging toe. Maar wanneer weet je nou of je remapparatuur aan vervanging toe is? Hoe vervang je nou eigenlijk je remblokken of remschijven? Het antwoord op deze vragen lees je hieronder.
Waar gaat dit artikel over:
- Hoe werken de remmen?
- Hoe weet ik of mijn remschijven of remblokken aan vervanging toe zijn?
- Hoe maak je remschijven het beste schoon?
- Hoe lang gaan remschijven mee?
- Hoe lang gaan remblokken mee?
- Hoe vervang je remschijven?
- Hoe vervang je remblokken?
- Hoeveel kost remschijven en remblokken vervangen?
Vind je remblokken op Bol.com
Vind je remschijven op Bol.com
Vind een remslang op Bol.com
Vind remklauwen op Bol.com
Hoe werkt het remmen?
Om beter te begrijpen wat er kapot is, is het handig om te weten welke taak dat onderdeel nou heeft. In dit geval is het dus handig om te weten hoe het remmen in de auto werkt. Bij een auto spelen twee componenten een belangrijke rol. De remblokjes en de remschijven. De remblokjes staan in contact met het rempedaal en de remschijf staat in contact met het wiel. Als je het rempedaal intrapt, worden de remblokjes tegen de remschijf aan gedrukt. Hierdoor ontstaat wrijving en kan het wiel minder makkelijk draaien. Daardoor ga je minder snel naar voren en dus rem je af.
Hoe weet ik of mijn remschijven of remblokken aan vervanging toe zijn?
Beide remcomponenten zijn dus essentieel. Dus moeten ze allebei goed functioneren. Daarom wil je graag weten wanneer een van je componenten aan vervanging toe is. Als je een schurend geluid hoort, dan is de kans groot dat de remblokjes versleten zijn en dus vervangen moeten worden. Dit is omdat het frictiemateriaal op de remblokjes elke keer dat je remt een stukje afschuurt. Als je dus dat schurende geluid hoort, rem je op staal. Ook heb je bij sommige auto`s een lampje op het dashboard dat aangeeft dat er iets mis is met je remmen.
Als je trillingen bij het remmen voelt, of je merkt dat je remmen ongelijk werken, dan is er waarschijnlijk iets aan de hand met je remschijven. Meestal is een remschijf dan krom, wat kan komen doordat je met hete remschijven door een plas water gereden bent. Remschijven kunnen ook erg vies worden. Dan moeten ze schoongemaakt worden, want door het vuil kunnen ook de remblokjes kapot gaan. Maar hoe maak je ze nou schoon?
Hoe remschijven schoonmaken
Remschijven moeten dus goed schoon blijven, maar hoe doe je dat? Dat is niet eens de voornaamste vraag die veel mensen zich afvragen. Dat is namelijk welke "wasmiddelen" je het best kan gebruiken. Je hebt natuurlijk remmenreiniger, maar veel mensen vinden dat controversieel. Dat is omdat het zorgt dat de remschijven vet worden en daardoor is de kans groot dat de remschijven gaan roesten. Dat wil je natuurlijk niet. Daarom gebruiken mensen een droog vaatdoekje of een schuurspons. Echter is het toch het verstandigst om het aan een professionele monteur over te laten, want je wil natuurlijk niet dat je remschijven door een poetsdoekje kapot gaan.
Hoe lang gaan remschijven mee? Hoe lang gaan remblokken mee?
Natuurlijk kan je remschijven vervangen of schoonmaken, maar je wil dat natuurlijk niet elke week moeten doen. Daarom wil je dat remschijven lang mee gaan. Maar hoe lang gaan deze eigenlijk mee? Gemiddeld ongeveer 110 000 kilometer. Dit getal kan natuurlijk erg variëren. Als je veel in de file rijdt, kunnen je remschijven na 51000 kilometer al aan vervanging toe zijn. Ook zijn er andere factoren waardoor de remschijven mogelijk vervangen moeten worden. Deze factoren zijn bijvoorbeeld kromme remschijven of ijzer op ijzer remmen.
Zoals eerder genoemd komt ijzer op ijzer remmen doordat de remblokjes versleten zijn. Elke keer dat je remt, schuurt er een stukje van het frictiemateriaal af. Kleine beetjes worden op een gegeven moment grote hoeveelheden. Als er alleen nog een laagje ijzer over is, dan moeten de remblokjes vervangen worden. Ook hier hangt het van meerdere factoren af hoe lang deze mee gaan, maar gemiddeld is het rond 56000 kilometer. Ongeveer de helft van de gemiddelde levensduur van een remschijf. Maar als je veel in de file rijdt, zullen ze veel minder lang mee gaan.
Hoe vervang je remschijven?
Remschijven en remblokken moeten dus om de zoveel tijd vervangen worden. Maar hoe doe je dit nou? Allereerst moet je zorgen dat je het gereedschap hebt. Gelukkig heb je niet zo veel nodig. Natuurlijk een krik, om de auto omhoog te krijgen. Ook heb je een sleutel nodig om een aantal bouten los te draaien. De maat sleutel hangt van de auto af. Tot slot heb je natuurlijk nieuwe remschijven nodig. Ook hier hangt de soort remschijven van de auto af. Als je al het benodigde gereedschap bij de hand hebt, kan je beginnen met de eerste stap van het vervangen van je remschijven.
- Allereerst moet je de moeren van je wiel een stukje losdraaien. Dit is voor de veiligheid van jou en je auto, want als je dit niet doet kan de auto van de krik af schieten, waarbij je jezelf in gevaar brengt en je auto zou kunnen beschadigen. Dit wil je natuurlijk niet. Draai dus de moeren een stukje los, zodat je ze makkelijk los kan krijgen als de auto op de krik staat. Draai ze er dus niet helemaal af.
- Krik nu de auto omhoog. Doe dit door de krik onder het krikpunt te plaatsen. Waar dit punt zit verschilt per auto. Krik de auto zo ver omhoog dat je er goed bij kan.
- Haal nu het wiel eraf waar je de remschijf van vervangen wil. doe dit door nu al de moeren los te draaien en dan het wiel van de auto af te halen. Zorg wel dat je de moeren niet kwijt raakt, want anders krijg je het wiel er niet weer op. Dit is nodig, want anders kan je niet goed bij de remmen en loop je dus het risico om iets te beschadigen.
- Deze stap hoef je alleen uit te voeren als je rem door remklauwen worden vastgehouden. Deze kunnen vast zitten met bouten, die je dan met de juiste sleutel moet verwijderen. Zorg dat je de remklauwen goed neer zet, want anders kan je niet goed bij de remschijven. Als de remklauwen verwijderd zijn, moet ook hetgene waaraan de remklauwen bevestigd zaten verwijderd worden, zodat de remschijven helemaal vrij komen. Dit bevestigingsmateriaal, ook wel drager genoemd, zit meestal vast met twee of drie bouten, die je los moet draaien. Onthoud goed welke bouten bij welk onderdeel horen, want anders wordt het erg lastig om de auto weer in elkaar te zetten.
- Nu alle obstakels weg zijn, heb je toegang tot de remschijf. Deze ga je nu dan ook verwijderen. De remschijf zal vast zitten met meerdere schroeven. Waarschijnlijk zal je vrij veel kracht moeten zetten om deze los te krijgen. Soms kan het zijn dat door beschadiging de schroeven krom zijn. Dan kan je ze waarschijnlijk niet los draaien. Dan is er maar een laatste redmiddel. Je zal de remschijf los moeten boren. Wel moet je je realiseren dat dit alleen een laatste redmiddel kan zijn. Remschijven afdraaien is toch de beste manier om ze van de assen af te krijgen.
- Als je de schroeven allemaal verwijderd hebt, kan je de oude remschijf verwijderen. Doe dit met beleid, want de kans dat je iets kapot maakt is zeker aanwezig. Mocht het zo zijn dat de schijf niet los komt, kan je voorzichtig met een paar lichte hamerslagen proberen de schijf los te krijgen.
- Nu ga je de nieuwe remschijf plaatsen. Zet hem voorzichtig op de beugel en zorg ervoor dat je hem goed stevig vast schroeft. Schroef hem zo strak als je kan, want je wil geen problemen tijdens het rijden. Je kan de schroeven van de vorige remschijf het best gebruiken. Check wel even of er beschadigingen aan de schroeven zitten. Als dat zo is, kan je toch het best een set van nieuwe schroeven aanschaffen.
- Als je net remklauwen verwijderd hebt, zal je ze nu terug moeten plaatsen. Doe dit zorgvuldig, zodat ze goed vast komen te zitten. Als je dit gedaan hebt, moet je het wiel er weer op zetten. Draai de bouten weer goed op het wiel, zodat het wiel er niet af valt tijdens het rijden.
Zo kan je dus je remschijven vervangen. Je moet wel goed onthouden dat als je een remschijf vervangt, dat je de remschijf aan de andere kant ook vervangt. Anders zou je ongelijk gaan remmen, wat erg gevaarlijke situaties kan creëren.
Remblokken vervangen
Remblokken vervangen is niet zo moeilijk, maar je moet wel even weten hoe. Ook dit gaat in een aantal stappen. De meeste stappen zijn hetzelfde als bij het vervangen van de remschijven.
- De eerste stap is weer het wiel verwijderen. Dit gaat natuurlijk op dezelfde manier als eerder genoemd. Eerst de bouten een beetje losdraaien, dan opkrikken onder het krikpunt en dan het wiel eraf halen, door de bouten helemaal los te draaien en het wiel van de as af te tillen.
- Nu moet de remklauw verwijderd worden. Ook dit gaat op dezelfde manier als eerder beschreven. De drager hoeft niet per se verwijderd te worden om goed bij de remblokken te komen.
- Schuif de remblokken uit de houder. Maak de contactvlakken van de houder roestvrij door het goed schoon te maken. Je kan de houder ook invetten met hitte bestendig vet. Hetzelfde vet kan je op de achterkant van de nieuwe remblokjes smeren om te voorkomen dat ze hard gaan piepen. Als je het vet erop gesmeerd hebt, kan je het nieuwe remblok gewoon in de houder schuiven.
- Nu kan je je remklauw weer terug plaatsen. Draai het weer goed vast. Als je dit gedaan hebt, kan je het wiel weer terug op de as zetten. Draai het wiel goed vast.
- Nu heb je het remblok vervangen. Als laatste stap moet je nog testen of de remmen het goed doen. Ga een stukje heel rustig rijden en test of de rem het goed doet. Als dit het geval is, probeer je een aantal keren een stukje harder te rijden en ga je dus ook wat harder remmen. Als het niet goed werkt, zou je even moeten kijken wat er aan de hand is, of je laat er toch een monteur naar kijken.
Hoeveel kost remschijven vervangen?
Gemiddeld is het goedkoper om zelf een onderdeel te vervangen dan om het door een monteur te laten doen. Remschijven vervangen kosten over het algemeen niet zo veel. De exacte prijs hangt van de auto af, maar ligt gemiddeld rond de twintig euro.
Remblokken vervangen kosten nog minder, met een gemiddelde prijs van rond de zes euro.
Remschijven vervangen is dus niet zo lastig. Hetzelfde geldt voor het vervangen van remblokjes. Remschijven vervangen kosten niet zo veel. Ook remblokken vervangen kosten erg weinig. Iedereen zou het kunnen doen, als je maar het juiste gereedschap bij de hand hebt en genoeg kracht in je armen hebt. Bouten en schroeven kunnen erg vast zitten en wielen kunnen erg zwaar zijn. Remschijven afdraaien is ook niet altijd een lachertje. Toch lijkt het meestal zwaarder dan het daadwerkelijk is.. Je hebt echter weinig gereedschap nodig.
Anderen bekeken ook:
Goedkope trekhaak kopen en plaatsen
Olie verversen: Hoe doe ik dat?
Alles over de EGR Klep, vervangen, reinigen .....
Onderdelenlijn: Wat is en hoe werkt de onderdelenlijn
Delen van dit artikel kan middels de knoppen hier onder: