Wat zijn schokdempers?
De schokdemper of ook wel genoemd schokbreker is een uiterst complex onderdeel van de auto en heeft verschillende manieren van functioneren, waardoor deze verschillende kenmerken vertoont. Het is moeilijk om de slijtage van de schokdempers op te merken. Er is geen slijtage-indicator. Het wordt aanbevolen om ze na gemiddeld 80.000 km te vervangen. Het is vaak noodzakelijk om de beide dempers te vervangen: vooras en achteras.
Wat hebben schokdempers voor nut?
De schokdempers bevinden zich op elk wiel van het voertuig: twee voor de vooras en twee voor de achteras. In combinatie met de verende veer garanderen ze comfort in het voertuig. Het zijn deze dempers die schokken opvangen bij het passeren van hobbels, zodat passagiers ze niet kunnen voelen. Ze dragen ook bij aan de goede wegligging van de auto. In perfecte staat zorgen de schokdempers ervoor dat de wielen goed op het asfalt liggen, waardoor het rijden gemakkelijker wordt. Schokdempers zijn een essentieel onderdeel van het veersysteem. Het uiterlijk lijkt op een cilinder. Daarin zit olie waar een geperforeerde zuiger op en neer beweegt. Het niveau van stevigheid van een demper wordt bepaald door de stroperigheid van de olie, maar ook door de afmetingen van de opening van deze zuiger. Er zijn modellen van dempers die ook gas kunnen bevatten. Dit is bedoeld om een betere prestatie van de olie te garanderen, zelfs in de meest extreme gebruiksomstandigheden. Voor sommige automodellen, met name grote voertuigen, is er geen ophangveer aan de achterzijde. In plaats daarvan wordt een torsiestaaf gebruikt. De combinatie van deze laatste met de schokdempers biedt meer prestaties aan het veersysteem.
Hoe lang gaan schokdempers mee?
Een schokbreker vervangen is af en toe noodzakelijk. Het hangt van verschillende factoren af hoelang schokbrekers mee gaan. Om te beginnen hangt het af van het type wegen dat je rijdt. Dit speelt zeker mee. Als je graag off-piste gaat of als de wegen die je neemt bezaaid zijn met gaten en bobbels, dan zullen de schokdempers natuurlijk niet zo lang meegaan als wanneer je op een mooie verharde weg rijdt. En hoe meer je rijdt, hoe meer je auto schokken krijgt. Houd er rekening mee dat naast slechte wegen, vervuilende stoffen en het weer ook invloed hebben op de dempers. Zand, grind en strooizout kunnen hun leven verkorten.
Hoe weet je of je de schokdempers moet vervangen?
Verschillende problemen kunnen erop wijzen dat je je schokbreker moet vervangen. De meest voorkomende is het hebben van problemen in bochten. Het minder efficiënt remmen is ook een mogelijk probleem, al is dit niet de enige mogelijke oorzaak. Maar het kan erop wijzen dat je schokbreker versleten is. Schokdempers behoren tot de meest gevraagde auto onderdelen van allemaal. Ze moeten gemiddeld om de 20.000 km worden gecontroleerd. Hun slijtage hangt af van de rijstijl en andere elementen van de auto. Te versleten banden kunnen de slijtage van de dempers versnellen. Slechte schokdempers veroorzaken niet alleen slecht rijgedrag, maar ook slecht remmen en kunnen de richting van het voertuig en het comfort van passagiers verslechteren. Hier zijn nog enkele tekenen dat je schokdempers mogelijk moeten worden vervangen:
- Slechte rijstijl (wendingen, klikken of sensaties van het verliezen van de auto)
- Het voertuig lijkt tijdens het remmen op de grond te duiken
- Het voertuig lijkt tijdens het accelereren naar achteren te zakken
Dit zijn voorbeelden die aangeven dat je auto een vering in slechte staat heeft en dat de dempers moeten worden vervangen. Als je één van deze problemen opmerkt, aarzel dan niet om zo snel mogelijk een garage of een monteur bij je thuis te vragen om de defecte dempers te vervangen. Meer informatie hierover vind je op onze website.
Check zelf je schokbrekers
Zoals je al begrepen hebt, doet de vering van je auto meer dan alleen de stoten dempen die je tegenkomt tijdens het rijden. De vering van je auto zorgt ook voor veilig rijden, voorkomt schokken en overmatig slingeren in bochten, terwijl je banden constant in contact blijven met het wegdek. Je kunt zelf controleren of de dempers versleten zijn en moeten worden vervangen. Druk op een hoek van de voorbumper, laat deze bewegen terwijl je vervolgens snel de druk die je op het voertuig uitoefent stopt. Als het voertuig meerdere keren stuitert, bestaat de kans dat de schokdempers versleten zijn. Als de auto meer dan anderhalf keer stuitert, zijn de schokdempers namelijk niet in goede staat. Ga door met deze controle in de vier hoeken van het voertuig om alle dempers te testen. Inspecteer je banden. Ongelijke slijtage van het profiel van de banden geeft aan dat de schokdempers defect kunnen zijn. Als je ongelijkmatige slijtage van de banden opmerkt, laat deze dan onmiddelijk nakijken door een erkende monteur om te controleren of je auto niet verkeerd is uitgelijnd, dit kan namelijk gevaarlijk kan zijn.
Hoe moet je schokbrekers vervangen?
Hoe een schokdemper vervangen? Om de schokdempers van je auto te vervangen, moet je een nieuwe set veringstops kopen. Ze kunnen per stuk worden verkocht, twee voor één as of vier voor beide assen. Het is noodzakelijk om de schokdempers te demonteren zodra de wielen zijn verwijderd. In sommige gevallen moeten de schokdempers eerst van de remslang worden losgemaakt. Maar deze reparatie duurt lang en is niet gemakkelijk voor een onervaren persoon. De auto moet op krikken worden geplaatst. Het kan ook nodig zijn om de geometrie aan te passen. Bovendien moet je voorzichtig zijn bij het verwijderen van de oude schokdempers. Het wordt aanbevolen om uitgerust te zijn met een veercompressor: met dit stuk kun je de gebruikte schokdemper verwijderen. Wel kan dit gevaarlijk zijn als je niet weet hoe je deze correct moet gebruiken. Een schokbreker vervangen doe je dus het beste via een specialist.
Hoeveel kost het vervangen van schokbrekers?
Een schokdemper vervangen wordt vaak beschouwd als één van de belangrijkste reparaties van een auto. De dempers worden per paar vervangen. Zeer variabel, afhankelijk van de betreffende auto, zal de prijs in alle gevallen een serieuze investering zijn. Reken bijvoorbeeld tussen 150 en 200 €, exclusief werk, voor schokdempers op een Renault Twingo, 270 € op een Laguna en meer dan 600 € op een Mercedes E-Klasse. De vervanging van schokdempers kunnen dus wel tussen de 200 en 1000 euro kosten, afhankelijk van het model en het merk van zijn auto. Deze vrij dure vervanging is te wijten aan de aankoop van het onderdeel, het aantal werkuren, maar ook aan de complexiteit van deze vervanging die een zekere expertise vereist. De reparatie duurt minimaal 4 uur maar kan dagen duren.
Hydraulische en gas schokdempers
Schokdempers die op de markt worden verkocht, zijn vaak hydraulisch of gasvormig. Hydraulische of gas, welke keuze? Elk voertuig heeft een bepaald type demper. Als gevolg hiervan kan de demper van het ene voertuig niet op een ander worden gemonteerd. Evenzo zijn de achterste en voorste dempers niet identiek. Er zijn twee soorten dempers: hydraulische dempers en gas dempers.
Hydraulische schokdempers
Deze werken uitsluitend op olie. Er zijn verschillende soorten: telescopische, dubbele buizen of monobuizen. Deze type dempers gebruiken een hoge druk. Hun belangrijkste voordelen zijn de flexibiliteit en het comfort dat ze bieden. Dit systeem maakt het mogelijk om druk te besparen en zo het mechanisme aan te passen aan de reliëfs van de weg.
Gas schokdempers
Deze dempers zijn in het algemeen herkenbaar aan het patroon dat boven de buis is geplaatst. Deze worden ook gezien als actiever en responsiever; ze vergemakkelijken de bediening, leiden tot een betere weerstand tegen ontsteking en verminderen de remintervallen. Gasdempers worden minder aanbevolen voor auto's met een caravan.
Hydraulische of gas dempers garanderen het comfort. Door de absorptie van onregelmatigheden van de weg, garanderen ze ook veiligheid. Hun technologie is ontworpen om te voldoen aan het type van uw auto en het gebruik ervan te vergemakkelijken. Momenteel maken autofabrikanten innovatieve technologieën om je rijveiligheid aanzienlijk te verbeteren. Citroën heeft bijvoorbeeld een nieuwe schokdemper met progressieve hydraulische stops ontworpen. De eerste dient om energie in compressie te absorberen en de tweede om deze in ontspanning te dissiperen. Audi heeft op zijn beurt het eROT-systeem (elektromechanische draaiklep) ontwikkeld waarmee de bestuurder zijn rijstijl kan aanpassen met speciale software. Deze software heeft ook de mogelijkheid om de energie die door het voertuig wordt gegenereerd bij de dempers te recupereren.
De verschillende merken schokbrekers (monroe,koni)
Het merk is essentieel voor de kwaliteit van de dempers, omdat schokdempers nauwkeurig zijn en altijd in goede staat moeten blijven, ongeacht de temperatuur, het uiterlijk van de weg, de belasting, enz ... We hebben het over temperatuur omdat een demper warm wordt en zijn effectiviteit zou kunnen verliezen bij de stijging van de interne temperatuur als deze slecht geregeld is, of als de interne oliën niet geschikt zijn. De verschillende merken die beschikbaar zijn, zijn: Bilstein B6, Koni Rsport, Monroe, Sachs, KW, BS, TRW, OEM, Gabriel en nog een aantal anderen. Een merk dat wij aanbevelen is Monroe. Dit is de toonaangevende leverancier van schokdempers aan autofabrikanten over de hele wereld, en deze expertise vertaalt zich in echt goede kwaliteit. De auto-onderdelen van Gabriel behoren tot de meest populaire producten en onderscheiden zich door hun uitzonderlijke kwaliteit en hoge productienormen. Onze reserveonderdelencatalogus biedt Gabriel schokdempers voor de meeste automerken tegen redelijke prijzen. Je kunt schokdempers van alle verschillende merken tegen lage prijzen kopen bij bol.com
Anderen bekeken ook:
Wiellagers vervangen: Wanneer zijn ze kapot?
Olie verversen: Hoe doe ik dat?
Alles over de EGR Klep, vervangen, reinigen .....
Japanse automerken: Welke zijn de beste?